Kinderen toch niet gratis naar het museum. Is dit een reële/goede keuze?

Minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap roept al een tijdje dat kinderen vanaf 1 september gratis de Nederlandse musea kunnen bezoeken. Dit plan gaat nu toch niet door. Is dit een goede keuze of vinden jullie dat kinderen wel recht moeten hebben op gratis toegang tot musea?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (6)

Het zou voor kinderen echt gratis moeten worden!

Toegevoegd op 25-06-2009 21:06:49
Uit onderzoek zou blijken, dat kinderen niet vaker naar een museum gaan als de toegang gratis wordt. Minister Ronald Plasterk van Cultuur vindt het daarom niet nodig om veel geld voor dit idee uit te trekken. Per jaar zou de regering de maatregel namelijk ruim vijf miljoen euro kosten om alle kaartjes te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat lijkt mij dus ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snap dat onderzoek niet. De musea zijn toch al gewoon open, de schoonmaker de bewaker en koffie-juf zijn allemaal al present. Indien het wat extra kost pak je dat weer terug dmv extra kaartverkoop, consumpties en museumwinkelverkoop van de ouders van de kinderen. Indien de administratie en vervaardigen van het stukje plastic wat extra kost, vraag je toch gewoon eenmalig 5,- euro administratiekosten oid. Snap er geen bal van...
Als je mensen ergens voor warm wil laten lopen moet je het niet weggeven, je moet het duur maken zodat het snob-appeal krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, want kinderen betalen het zelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies! en dat betekent weer dat veel kinderen door die snob-appeal achter de playstation blijven hangen en nooit in een museum komen.
Ik vind het waardeloos. Musea kosten al gauw een euro of 7, als je dan twee kids mee moet nemen wordt het voor veel mensen al snel (te) duur.
Al kan ik me indenken dat je als museum gratis toegang voor kinderen moet "verdienen", een of ander dom pollepelmuseum lijkt me geen waardevolle bijdrage aan de opvoeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal eens. Het predicaat museum krijgt dan ook weer wat meer waarde. De "echte" musea zou je kunnen bekronen met een plaats op de officiële "museumlijst" en scheiden van de pulp.
Kinderen tot 12 jaar kunnen al een museumkaart voor €14,95 voor een heel jaar krijgen. Dat bedrag heb je er zo uit, dat is gelijk aan twee bioscooptickets en je kan er heel wat meer leuke uurtjes mee beleven dan die twee bioscoopbezoeken. Daarnaast is er ook nog de gratis museumdag. De drempel is dus al behoorlijk laag voor iets wat gewoon een hoop geld kost om draaiende te houden. Veel musea zijn echt heel leuk, leerzaam en boeiend voor kinderen, denk maar aan musea als het openluchtmuseum, Nemo of Naturalis. Maar veel ouders hebben nou eenmaal meer interesse in shoppen of voetballen, gratis tickets voor kinderen zal daar niets aan veranderen. Hier ligt meer de opvoedkundige taak voor scholen: geef scholen dus meer mogelijkheden voor museumbezoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slechte zaak.
Kinderen moeten gratis kennis kunnen maken met cultuur en wetenschap. Het zal ze uitdagen om over dingen na te denken .
Zelfs het Louvre in Parijs is gratis voor kinderen onder de 18 ! Daar mogen ze hier wel eens een voorbeeld aan nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen het gewoon laten doorgaan hoor, ze maken gewoon het kaartje voor volwassenen twee keer zo duur... Dan wordt het lood om oud ijzer...

En het is een goede keuze van Plasterk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hé je blijft! Maar ik ben het niet met je eens dat is duidelijk denk ik. Plasterk had met deze actie de musea een positieve injectie kunnen geven.