De leden van de eerste kamer worden gekozen door de leden van de provinciale staten (het bestuur van de provincie). De provinciale staten worden gekozen door de inwoners van de desbetreffende provincie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het volk kiest de mensen van de Provinciale Staten (het bestuur van de provincie). De mensen van de provinciale staten kiezen de mensen van de Eerste Kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Eerste Kamer worden gekozen door de leden van Provinciale Staten middels zo genaamde getrapte verkiezingen.

Aangezien veruit alle partijen intern de afspraak hebben dat leden van Provinciale Staten stemmen op de lijstrekker van de eigen partij, is de Eerste Kamer een landelijke afspiegeling van de uitslag van de Provinciale Statenverkiezing.