Zijn de Eerste Kamerverkiezingen geheime verkiezingen?

Toegevoegd na 33 minuten:
Ik stel de vraag omdat ik me voor kan stellen dat een Statenlid best ‘vriendjes’ in de Eerste Kamer kan hebben, eventueel zelfs van een andere partij dan zijn eigen. Omdat er natuurlijk veel minder stemmen worden uitgebracht dan bij bijvoorbeeld de Tweede Kamerverkiezingen hebben kliekjes een veel groter effect op de uitslag. Daarom vraag ik me af of het electoraat kan zien waar ieder Statenlid op heeft gestemd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee dat zijn het niet de eerste kamer wordt alleen gekozen door de leden van de twaalf Provinciale Staten gekozen
ronron1212
13 jaar geleden
ItisILeClerc
13 jaar geleden
De vraag was of ze geheim zijn.
ronron1212
13 jaar geleden
ik zeg toch nee
ItisILeClerc
13 jaar geleden
ok, dan is het antwoord fout
ronron1212
13 jaar geleden
nee de verkiezingen zijn niet geheim. De stemming van de leden is een geheime stemming
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de uitleg bij de vraag goed leest, bedoelt de vraagsteller of je kunt zien wie op wie heeft gestemd. In die zin is het wel geheim, dus je antwoord is onjuist in principe.
ronron1212
13 jaar geleden
Dat kun je bij tweede kamer verkiezingen ook niet zien de verkiezingen zijn niet geheim daarom. Maar de stemming is persoonlijk dus daarom niet geheim
Nee, dat zijn ze niet. De leden van de 1e kamer worden gekozen door de lenden van de Provinciale Staten.

Toegevoegd na 19 seconden:
lenden=leden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, volgens artikel 53 van de grondwet:

1. De leden van beide kamers worden gekozen op de grondslag van evenredige vertegenwoordiging binnen door de wet te stellen grenzen.
2.
De verkiezingen worden gehouden bij geheime stemming.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het wetsartikel waar je op duid, staat de verkiezingen inderdaad geheim zijn. Dat echter alle verkiezingen in Nederland.
Hiermee wordt namelijk bedoeld dat niemand mag meekijken bij het invullen van het stemformulier. Het is niet zo dat een Statenlid geheim moet houden op wie hij gestemd heeft.
ronron1212
13 jaar geleden
De verkiezingen zijn niet geheim wij weten wanneer ze zijn. Maar net als de normale verkiezingen is de stemming geheim
Feitelijk zijn alle verkiezingen in Nederland geheim. Hiermee wordt namelijk bedoeld dat niemand mag meekijken bij het invullen van het stemformulier. Het is niet zo dat een Statenlid geheim moet houden op wie hij gestemd heeft.

Om te voorkomen dat Statenleden op andere partijen stemmen is bij veruit alle partijen in de statuten opgenomen dat Statenleden op de lijsttrekker van de Eerste Kamer van de eigen partij stemmen.

Deze afspraak is natuurlijk een 'gentlemen's agreement'. Een partij kan een Statenlid namelijk niet dwingen om een bepaalde stem uit te brengen. Dat is per wet verboden.