Vind jij dat alle landen van de EU ook met de euro zou moeten gaan betalen?

Naar mijn idee zou dat meer eenheid geven aan de EU, ook met het oog op subsidies.

zou=zouden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ik zie niet goed wat de link met subsidies is (?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar eens op deze site,
http://ec.europa.eu/nederland/subsidies/index_nl.htm,
(lijkt mij dat dan duidelijker wordt hoe eerlijk het verdeeld wordt,want er hoeft niet meer omgerekend te worden)

Antwoorden (6)

Vind dat ieder land hiervoor zelf moet kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat lijkt me niet wenselijk, ik zou het zelfs belachelijk vinden. De EU en de Euro zijn twee verschillende zaken. Het zou belachelijk zijn om landen te dwingen om dit te doen aangezien de nationale munt toch een beslissing is van ieder land op zich. Ik zou het erg vreemd om dan vanuit Europa daar mee te bemoeien. Ik zie ook niet in wat voor eenheid zou brengen tav subsidies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me beter van niet. Sterker nog, ik denk zelfs dat er landen binnen de EU zijn, waar ze de euro zouden moeten weghalen. Ook heeft de euro volgens mij geen invloed op meer eenheid binnen de EU.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt vanzelf, de Euro rukt op en wordt de machtigste munt van de wereld, en dan willen meer en meer landen zich aansluiten... Denemarken heeft spijt dat ze destijds niet meegegaan waren met de rest en Groot Brittannië met de pond die nu onder de Euro doorkeldert, die hebben ook spijt, dat kan niet anders... En Amerika verliest zijn geloofwaardigheid door de drukpersen op volle toeren te laten drukken... De olie-producerende landen accepteren zo meteen toch geen Dollars meer, als dat mega-inflatie-verschijnselen gaat vertonen en dat kan niet uitblijven...

Heb geduld en de Euro wordt de monetaire leider...

Ze komen eraan die landen... Let maar op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat jij gelijk hebt.
Vind je het dan een voordeel of nadeel?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Euro
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een groot voordeel, ik vertrouw de europeanen veel en veel meer dan de amerikanen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker weten...helemaal eens! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens Xinix, +1
Ik denk het het heel belangrijk is dat er kritisch gekeken wordt of een land wel voldoet aan alle criteria om de euro t emogen voeren. En dat geldt ook voor de landen die al in de euro zitten. Voor mij zou er meer controle moeten komen op de euro en zou de centrale Europese bank niet het enige orgaan moeten zijn dat alle beslissingen rondom de euro te neemt. Zeker op het moment dat er meer beslissingen moeten worden genomen om de Euro stabiel te houden. Dit kunnen beslissingen zijn fiscale aard of beslissingen die grote economische consequenties hebben. Democratische controle is dan ook nodig. De beslissers moeten dan worden gecontroleerd en verantwoording afleggen aan het Europees parlement of vertegenwoordigers van de Euro nationale parlementen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omgekeerd geldt het wel: alle landen die de euro willen invoeren, moeten lid zijn van de EU.

Maar niet alle landen die in de EU zitten, willen ook de euro invoeren. Denk bijvoorbeeld aan het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Op het moment dat je ze zou verplichten om de euro in te voeren, worden ze waarschijnlijk eu-lid af en kiezen ze voor een lidmaatschap aan de eea, waar nu IJsland, Noorwegen en Zwitserland al inzitten.

Ik denk dus dat het niet zo'n goed idee is om dit in te voeren.