Communisme is dat je al het geld met elkaar "deelt"
Al het geld van mensen gaat dan naar de regering en wordt dan verdeeld over de burgers (er blijft daarbij natuurlijk ook veel geld aan de strijdstok hangen bij de machthebbers). Vaak heerst er in een communistisch land ook dictaat.
Kapitalisme is zoals hier in Nederland dat men zij eigen geld verdient en het inkomen afhankelijk is van de status waarin je staat en het beroep wat je uitoefent. Hier is dus rijkdom en armoede minder goed verdeeld.