Ja. Nee.

Toegevoegd na 39 seconden:
Sorry, je stelde twee vragen, antwoord op de ene is ja, antwoord op de tweede is nee:
"Ja, op de ID-kaart moet ook een vingerafdruk en nee, het is niet alleen met paspoorten."

"Sinds 21 september 2009 worden er 2 vingerafdrukken van u opgenomen in uw nieuwe paspoort of nieuwe Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart). Dit is verplicht en komt voort uit Europese regelgeving. "

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/zijn-vingerafdrukken-in-het-paspoort-en-de-identiteitskaart-verplicht.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Toevallig twee weken geleden met mijn zoon naar het gemeentehuis geweest, hij voor een ID kaart, ik voor een paspoort. Beiden moesten we onze vingerafdrukken laten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb in Jan. een nieuwe ID kaart gehaald en idd komen daar niet zichtbare vingerafdrukken op. Het gaat niet met een stempelkussentje met inkt, maar middels een foto van je vingerafdruk. Dat heeft trouwens nog heel wat voeten in aarde, voor dat dat lukt. Eerst wordt de vinger schoongemaakt met zo'n soort nat toilet papiertje en op het fotoapparaat gelegd en vaak is de afdruk dan niet te "lezen", maar niet getreurd, je hebt gelukkig nog meer vingers en bij één moet het toch lukken.En ja hoor, b\ha 20 minuten was het gelukt en mag je een week later terugkomen om je Id kaart op te halen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet 4 vingerafdrukken laten nemen, via een soort scanapparaatje, en daar worden er twee van gebruikt: 1 wordt verwerkt in je ID (kaart of pas), de ander wordt opgeslagen. De andere 2 worden vernietigd, volgens zeggen.