Het criterium wat in dit geval geldt, is of het hier een publieke functie betreft, en bij de recherche is dit duidelijk niet het geval.
De politie werkgever mag voor werkzaamheden op straat en achter het loket eisen dat een uniform wordt gedragen, omdat het in dat geval om een publieke functie gaat. Daarmee wordt de 'gewenste herkenbaarheid en een neutrale gezagsuitstraling' gestalte gegeven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat zij niet mogen opvallen. Dan zouden ze lastig gevallen kunnen worden in hun onderzoek door de burger.... Politie is een officieel aanspreekpunt voor de burger en recherge niet.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hè, hè.... lijkt me nogal duidelijk. Als je iets moet onderzoeken kan je het best zo onopvallend mogelijk te werk gaan. Toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De recherche word ook wel 'agent in burger' genoemt. En dit om de heel simpele reden dat een politie uniform nogal opvalt als je bezig bent met opservatie van een verdachte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die is meer dan een politie-agent en hoeft zich derhalve helemaal niets aan te trekken van de regels, zelfs geen politiepak...

Rechercheur is terug-zoeker... moet incognito kunnen bewegen, vandaar...