Vind jij dat criminele vreemdelingen het land moeten worden uitgezet?

DEN HAAG - De rechtse oppositiepartijen hebben er bij staatssecretaris Nebahat Albayrak (Justitie) op aangedrongen dat ze criminele vreemdelingen snel het land uitzet. Regeringspartij CDA vindt dat criminele vreemdelingen moeten vertrekken als blijkt dat ze geen Nederlands paspoort hebben.

Volgens mij is dit gewoon een vorm van het verplaatsen van problemen. Graag jullie mening.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wij kunnen niet zomaar zelf gaan beslissen of we criminele vreemdelingen het land uit zetten. Ten eerste dient het land van oorsprong die crimineel te willen opsluiten (grote kans van niet) en ten tweede deze ook toe te laten in het land (ook grote kans van niet, aangezien het een crimineel is). Dus we kunnen hier wel lekker populistisch gaan blaten 'alle criminele vreemdelingen het land uit', maar zoiets moet je toch echt internationaal beslissen. Mochten alle landen hierover afspraken gaan maken, dan heeft dit tot consequentie dat wij dan ook alle 2.194 Nederlandse criminelen die in het buitenland vast zitten hier op moeten sluiten.

Dan krijg je weer een hoop nieuwe problemen. Strafmaten verschillen namelijk per land. Moeten wij de strafmaat aanhouden van het land waar het delict werd gepleegd? Moeten zaken heropend worden? Hoe zit het met al die extra rompslomp en tijd die dat tot gevolg heeft?

Kortom, dit is weer duidelijk oppervlakkig populistisch geblaat zonder dat men over de verdere ingewikkelde consequenties nadenkt, op maat gemaakt om met behulp van vette Telegraafkoppen te scoren bij de mensen die niet verder denken dan 'criminele buitenlanders moeten opzouten'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Ja, verplaatsen van het probleem, maar niet meer bij ons dan. En of het in het land van herkomst nog een probleem is denk ik niet: daar weten ze gepast te straffen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dus in alle landen van herkomst weten ze gepast te straffen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor die doelgroep wel ja.
Wat bedoel je met 'vreemdeling'?
Als het een crimineel betreft met een ander paspoort (of twee paspoorten) dan mag 'ie van mij naar het land van herkomst geschopt worden.

We hebben er hier onderhand wel genoeg (criminelen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ben het er mee eens. Ze zijn hier en vind dat ze hun beste beentje voor moeten zetten. Ze moeten het als gunst zien dat ze in NL terecht kunnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok vooruit.
ik ben het eens. ga maar ergens anders herrie schoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, uiteraard. Geen zinnig mens kan daar tegen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Creeer een leuk plekje voor ze op de maan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met vreemdeling word bedoeld iemand die geen Nederlands paspoort heeft. En geen werkvergunning. Of verblijfsvergunning.

Als deze vreemdeling verder uitgeprocedeerd is en geen kans maakt op een verblijfsvergunning zie ik niet in waarom ze zouden mogen blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij sla je de spijker op zijn kop +1
We hebben het over mensen die niet de Nederlandse nationaliteit hebben, en die in Nederland misdaden plegen.

Het is van de zotte om criminelen te importeren en verblijf in ons land aan te bieden. Er is een reden waarom vreemdelingen tot 'ongewenst vreemdeling' verklaard kunnen worden, we hebben genoeg Nederlande criminelen die wél onze verantwoordelijkheid zijn. We zijn niet het afvoerputje van de wereld.

Dus ja: heb je niet de Nederlandse nationaliteit, en ben je misdadiger, dan hebben wij geen reden om je hier te laten verblijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij krijg je dan een "run" op het Nederlandschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hdet gaat om mensen die hier feitelijk niets te zoeken hebben, geen rechten hebben om hier op dit hele kleine stukje wereld te zijn, en niets hebben bijgedragen aan de samenleving dan misdaad.

Stel ik geef een feestje en er komt een ongenode gast binnen. Hij krijgt een stuk taart en een bak koffie, drinkt een pilsje mee, achja, het is gezellig, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Maar dan haalt-ie vervolgens je portemonnee leeg, schiet één van je genodigde gasten neer, verkracht je dochter, gooit je ruiten in en trekt je kat door de plee. (Oh, hij 'kon er trouwens niks aan doen' , hij was eeeh....dronken ofzo. Jouw schuld ; jij gaf hem bier).

Is hij bij jou dan nog steeds welkom omdat er voor hem geen ander feestje is om heen te gaan ? Of stuur je hem gewoon naar huis of van jou part de straat op ? Of besluit je hem de rest van zijn leven op te sluiten in je logeerkamer ?

Natuurlijk is het niet zo makkelijk en is het geen oplossing voor ZIJN problemen. Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof het hier om onschuldige hulpbehoevende mensen gaat zeg ; dat sprookje hebben we al veel te lang gehoord. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, OOK criminelen, en mag daarop worden afgerekend. Er zijn geen excuses, behoudens dan die die door de linkse kerk zijn bedacht en waar veel criminelen buitengewoon dankbaar misbruk van maken (slechte jeugd, slechte moeder, verslaafd, moeilijk verleden, noem ze maar op). Zat mensen met een dergelijke rugzak die zich wel kunnen gedragen.

Ze verpesten het alleen maar voor de gasten die WEL van goeden wille zijn en zich kunnen gedragen. Die worden hier uiteindelijk het grootste slachtoffer van, want je gastvrijheid voor ongenode gasten wordt wel een beetje minder natuurlijk.....

Uitzetten vind ik helemaal niet zo'n slecht idee. En het land van herkomst kan ze dan wel niet willen hebben, maar dat is dan HUN probleemen hiet het onze ; het is zijn eigen huis. De uitvoerbaarheid zal inderdaad wel de nodige haken en ogen hebben, maar dat je er af moet, is evident.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat je criminelen niet eens het land in moet laten... Laat staan dat je ze moet uitzetten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, was het maar zo simpel, dat ze zich aankondigen met "hallo, ik ben crimineel en wil graag het land in"...
Ja, als mensen hier illegaal zijn (is ook tegen de wet), dan moeten zij terug naar hun land van herkomst. In Nederland zijn we veel te makkelijk geweest met het door de vingers kijken.

Den Haag moet eens ophouden met overal proberen te helpen als er nog zoveel in Nederland gedaan kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, helemaal mee eens.
Als je geen Nederland paspoort hebt en je misdraagt je hier: Wegwezen.
(mijn oom zou zeggen: Bij katwijk de grens over)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...

Per direct...

En deze mening dateerd overigens voor Geert Wilders en van voor Pim Fortuyn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Criminele vreemdelingen moeten hier berecht worden, want de kans is groot dat ze in het buitenland gewoon volgende week weer op straat staan. En dan staan ze dus ook heel snel hier weer op straat, zodat wij ze weer kunnen oppakken en terugsturen.

Een uitzondering zou kunnen zijn die landen waar wij een uitwisselingsverdrag mee hebben. Maar daar zal in dit geval niet op gedoeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van wel . Het is een voorrecht in een vreemd land te mogen vertoeven .Men moet zich dus aanpassen en leven naar de normen van het "gastland" . Gedraagt men zich niet dan is men niet waardig hier te zijn en moet men terug. Past men zich aan en leeft men zoals het hoort ...ok dan .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, geen Nederlander laten worden met alle voordelen die dat heeft. Het probleem gewoon verplaatsen is het beste. Dus weg ermee.