Is doorwerken na je 65ste verjaardag wel zo'n goede optie?

Veel oudere werknemers krijgen namelijk te maken met gezondheidsklachten en moeten daarom toch afhaken op de arbeidsmarkt, denk ik. Vooral laag opgeleide werknemers zullen hier last van krijgen. Wat is jullie mening?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ik ben groot voorstander van het 40 - jaar- werken - principe. Waarbij dat getal 40 eventueel ter discussie kan staan, maar in grote lijnen : lage opleiding, jong beginnen, vaak zwaar werk, na 40 jaar pensioen (rond 60 of zelfs iets eerder), hoge opleiding (ook grootdeels op kosten van de sameleving overigens) , later beginnen, na 40 jaar pensioen (rond je 65e, 70e ofzo).
Kunnen natuurlijk heel veel factoren in meegenomen worden, maar ik heb het altijd een beetje van de gekke gevonden dat mensen die toevallig de mazzel hebben dat ze goed kunnen leren tot bijna hun 30e op 'school' kunnen rondhangen, dan een paar jaar goed binnenlopen en voor hun 55e alweer met vervroegd pensioen, terwijl ze fysiek en mentaal nog jaaaaaren meekunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me wel wat, want dan kan ik met mijn 56ste met pensioen...:P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit antwoord erg kort door de bocht. Een student moet ook vaak hard werken en naast studeren werken om de eindjes aan elkaar te knopen. Studeren is slechts voor een enkeling 'tot je dertigste op school rondhangen'. Voor de meesten is het hard werken: Overdag college; daarna studeren en daarnaast nog werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, is zwaar - maar niet zo zwaar als veertig jaar stratenmaken.

Andere antwoorden (15)

Dus omdat je laagopgelijd ben moet de staat maar betalen ja daaaaaag....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat heeft geen zin, en al helemaal niet op korte termijn. Dit zijn maatregelen die de regering aanwendt om het NL volk te laten denken dat xe iets repareren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom dit niet zou kunnen. Mijn opa (95) brak op 76 jarige leeftijd een heup terwijl hij al ruim 40 jaar aan het werk was als stucadoor...

Ik denk dat je dit volstrekt aan de 65+ers over moet laten. En daarbij heb ik wel wat mensen in mijn klantenbestand zitten die de 65 al ruim gepasseerd zijn en nog steeds hun bedrijfje runnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pensioenleeftijd van 65 is een hele tijd geleden in het leven geroepen omdat de gemiddelde levensverwachting toendertijd ongeveer 66 was. In 2007 lag dit gemiddelde al op 78 voor mannen en 82,3 voor vrouwen.

De gedachte achter pensioen is dus om iemand nog (gemiddeld) 1 jaar te laten genieten van het leven voordat ze overlijden.

Ik vind het absoluut geen goed idee om de pensioenleeftijd te verhogen vanwege de financiële crisis. Toen het allemaal zo goed ging 15 jaar geleden ging de pensioenleeftijd toch ook niet omlaag?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor velen is door werken een optie en voor velen niet. Er komt een maatregel van de regering aan waarmee ze twee jaar erbij tellen. Met je 65e je pensioen ontvangen zal gaan worden 67 jaar. Er is hier ook veel aan de hand. Om de a.ow. van ouderen betaalbaar te houden is dit zo`n maatregel die er aan zit te komen. Tegenwoordig zijn er meer ouderen dan vroeger terwijl tegelijkertijd we ook gezonder zijn. De pot raakt leeg, vandaar die maatregel. Er zijn er die vervroegd op pensioen gaan bijvoorbeel met 55e levensjaar. Dit zijn vaak nog vitale mensen die nog zouden kunnen werken. Hoevaak hoor je niet ik ben blij dat ik stoppen kan. Je moet je afvragen of de zin van werken voor sommigen nog door moet gaan. Er zijn beoepsgroepen zoals de zorg, de bouw,noem maar op, die erg zwaar zijn en voor sommigen niet meer op te brengen om nog een paar te werken. Ook hier heeft de regering bedacht om ze toch te verplichten te gaan werken tot bijvoorbeeld 67jaar maar geen sjouw werk meer of fysiek belastend werk. Deze zorg mensen en bouwvakkers krijgen lichter werk of helpen anderen op te leiden, alleen ze verdienen dan wel een stuk minder. De salarissen in deze hoog conjuctuur zijn hoog en worden volgens kenners onbetaalbaar dan zou dit de optie zijn. Ik ben van mening dat je aktief moet blijven binnen het redelijke dat je op die leeftijd aan kan. Ik ben er van overtuigd dat het een vrije keuze moet zijn wat iemand wil en kan, Je bent verantwoordelijk voor jezelf en je naaste omgeving. Voor de èèn is thuis zitten rust en de ander onrust. Het is de balans vinden van je eigen wil motivatie en kunnen. Met een knipoog wordt gezegd dat je moet meedoen. Voor sommigen is dat niet meer mogelijk in een tijd van stress drang en prestatie. Hoe je dat doet is en blijft een eigen keus. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft weinig zin. Er is ooit onderzoek naar gedaan, en mensen die eerder met pensioen kunnen, sterven gemiddeld genomen ook eerder. Cru gezegd lijkt er een soort vervangingsmechanisme ingebakken dat ervoor zorgt dat de meeste mensen ongeveer 10 jaar nadat hun produktieve leven stopt, ook stoppen met ademen.
Wat dat betreft is langer doorwerken juist goed voor de gezondheid, al is het, zeker in fysieke beroepen, niet voor iedereen een optie.

Wel is het verhogen van de pensioengerechtigde leetijd geen oplossing maar niet meer dan een lapmiddel om de vergrijzing mee op te vangen. Het stelt de problematiek deels uit, en legt de rekening daarvan bij de volgende generatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan de baan.
Ik denk dat mensen in de bouw wel iets eerder pensioen mogen dan bijvoorbeeld beleggers. Maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt ook heel erg van de werkgevers af.
Als er te weinig werknemers zijn, willen ze die ouwe, dure, zure, slome auwe zacken er nog wel bij hebben.

Maar als er keus genoeg is, klaagt opa toch alleen maar dat het vroeger gezelliger was, is hij te oud om met de computer te leren werken, en zijn ze 'm liever kwijt dan rijk.

Maar omdat politici voornamelijk naar het financiële aspect kijken, hoor je daar niemand over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat heel veel oudere werknemers kunnen en willen doorwerken. Er zijn inderdaad beroepen die lichamelijk erg zwaar zijn, maar volgens mij wordt daar dan heus wel rekening meegehouden.
Mijn man en ik,allebei 56 jaar, zijn echt nog niet aan het aftellen Als we kunnen, blijven we met net zoveel plezier doorwerken.
Daarbij heeft mijn generatie kunnen profiteren van een goede gezondheidszorg en een gezonde voeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst een onderscheid maken . Iemand die veel fysische arbeid verricht heeft in zijn leven , draagt ook de sporen daarvan : rugklachten ed Iemand die veel intellectuele sedentaire arbeid verricht heeft kan gerust doorwerek n, indien gemotiveerd, tot zijn zeventigste; Je kunt mensen niet verplichten de laatste jaren van hun leven dgedemotiveerd door te brengen op een werkvloer. Er wordt te weinig gedachr in alternatiev oplossingen : deeltijds, homework en vele anderen mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik vind dat je direct met pensioen moet kunnen zodra je vindt dat je voldoende pensioen hebt opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom werken die mensen in de 2e kamer niet zelf even lekker tot hun 67e??
waarom??
Ik denk dat ze weer over een paar jaar 'geld tekort' hebben.

Ze lichten ons gewoon op daar in den haag.
- Wat dacht je van de benzinerprijzen?
Prijs voor een vat is gewoon hetzelfde gebleven.

- De haven rotterdam. grootste nog ter wereld zover ik weet (belastingcentjes innen).

- Belasting op verpakkingen (ja 1 a 2 cent, maar x een miljoen)..

- Energielabels auto's
(Terwijl hun lekker genoeg verdiennen en zelf in luxe auto's rondrijden).

En nog veel en veel meer..
Laat ze zelf werken tot hun 67e en laat ze lekker ons loon krijgen en alles zo duur voor laten betalen.
Kijken of ze dan nog zonder klagen door het leven kunnen.
Wij zijn hier wel de dupe van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine correctie. Rotterdam is de op 2 na grootste haven ter wereld. Wel de grootste van Europa.
Toen de 65-jarige leeftijd van pensioen vastgesteld werd, was de gemiddelde levensverwachting van mannen 67 of 69, dat weet ik niet meer zo precies... Nu is dat in de 80... Dat is over de jaren wel heel wat gestegen, en daarom kan dat 65 ook wel wat omhoog... Daar is niets mis mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leven kan raar lopen. Vanaf dat ik mijn vrouw ken heb ik mijn hele leven targets gesteld. Kwam eigenlijk door mijn schoonmoeder die me maar een arrogant jong vond.
Ik heb haar toen de garantie gegeven dat ik vóór mijn veertigste in een Rolls Royce zou rijden. Op mijn 38e was ik zover en voor ik veertig was vond ik dat er een nieuwe uitdaging moest zijn, dus voor ik 50 was zou ik stoppen met werken. Op mijn 47e verkocht ik mijn bedrijf. Jaren over de wereld getrokken en ná mijn vijftigste begon ik weer opnieuw, van de grond af aan, zeg maar, maar zonder druk en zonder bank.
Na enkele jaren besloten we toch weer voor de vrijheid en nu wonen we inmiddels al acht jaar buiten Nederland en vervelen we ons geen dag. De pensioengerechtigde leeftijd is nog drie jaar van me verwijderd, en ik realiseer me vaak genoeg dat ik een bevoorrechte positie heb, zeker als ik lees van mensen die tot hun 65e MOETEN werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veertig jaar werken is genoeg.Het is niet omdat je met pensioen bent dat je niet meer actief kan zijn.Maar je hebt nu het volste recht en hopelijk ook het geld om alles te doen wat je uitstelde tot 'later'.Als je nog blijft doorwerken na 65 komt er misschien geen later meer.