wat is politiek inhoudelijk het VERSCHIL tussen Pim Fortuyn en Geert Wilders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Antoni
14 jaar geleden
Dit is een mooie vraag voor het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis in Nijmegen. http://www.ru.nl/cpg/
http://www.ru.nl/cpg/over_het_cpg/contact/ Maar de vraag hier stellen mag natuurlijk ook! Laat het me eens weten als je de vraag ook naar het CPG stuurt!

Antwoorden (5)

Pim wist van zaken, Geert weet de zaken slim te zeggen...

De eerste deugt, de tweede deugt niet...

En als je dat kunt, meet de energie van de persoon, van Pim wordt je blij, (zonder het met hem eens te hoeven zijn overigens), maar het was een man van hoge energie, een gentleman zou dat zijn in Engeland...

Geert is een straatvechter, lage energie dus, en als je die straatvechter boos maakt, dan komt hij terug met veel vriendjes en dan ga maar aan de kant staan... Zo een persoon is Wilders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets, ik ben geen politicus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het klopt wel wat ik zeg, ook al ben ik gen politicus...
Fortuyn wist precies waar hij het over had en had in tegenstelling tot wat de media beweren wel degelijk ook ideeen over de oorzaken en mogelijke oplossingen van sommige problemen ,zij het ook niet alle - dat heeft denk ik niemand, en zéker de gevestigde partijen niet, want dan deden ze er wel wat mee.

Wilders is ook geen domme jongen, maar hij heeft wat meer de neiging te generaliseren en te focussen op 1 issue. Daarbij heb ik weleens het idee dat hij bewust probeert Fortuynte imiteren en dezelfde technieken te gebruiken om vooral de linkse kerk het bloed onder de nagels vandaan te halen, maar hij kan natuurlijk niet in zijn schaduw staan.

De LPF en ook Pim Fortuyn zelf waren wat linkser / socialistischer georienteerd dan de PVV, die meer een aangepaste danwel doorgeschoten VVD is. Maar tussen al het mediageweld en de oneliners en eenzijdige aandacht, moeten ons de indruk geven dat ze zich beiden alleen met 'buitenlanders' bezig hielden , wat vooral voor de LPF nooit het uitgangspunt geweest is, hoewel wel het stokpaardje.

LPF was zeg maar een beetje rechts van het midden, war de PVV toch een tamelijk libertarische partij is. Fortuyn was een ouwe socialist die echter inzag dat het zo niet verder kon en een ruk naar rechts gemaakt heeft, Wilders is een wat minder ouwe Liberaal, uit de rechtervleugel van de VVD, die vond dat de VVD zijn oor teveel naar links begon te leggen (politieke correctheid die ingrijpenen benoemen voorkomt vooral) en zich ter rechterzijde heeft afgescheiden.

Op sommige punten zijn de verschillen klein, en dat is natuurlijk wat de media uitbuit, maar verschil was/is er wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Absoluut duidelijk en helder omschreven... Met één opmerking. Pim Fortuyn maakte de fout door letterlijk te zeggen dat Nederland VOL is. En hier durft Wilders zich in het openbaar, of kamer niet aan te wagen...
geen ik hoop dat de mensen echteens wakker worden

en luisteren naar Geert Wilders

om nog een klein beetje de verloedering van zowel hoog als laag te stoppen

Mensen die hun zakken vullen met onze belasting centen
ouderen die met een kleine aow moeten rond komen
en het vele geld dat naar de eu gaat € 275 per hoofd
per nederlander

criminaliteit aanpakken minder kosten uitgeven aan gevangenen € 6000 per maand per gedetineerde ik verdien minder weer op water en brood

in belgie hebben ze tekort in nerderland overschot een lachertje

kan nog wel uren door gaan

zowel Pim als Geert streven bijna naar het zelfde ds voor mij is er geen verschil

Toegevoegd op 14-06-2009 14:02:13
Kijk om je heen en zie de verloedering man

en mijn nederlands daar heb ik al 46 jaar moeite mee
en doen nog steeds mijn best om te leren had al woordbindheid voordat het bekend was

alleen jou antwoord al op mijn reactie geeft al aan dat je eerst moet vragen of iemand een handycap heeft of niet
dit stukje kost mij namelijk een half uur om te schrijven

dan heb ik toch liever Geert die zegt het recht voor zijn raap

Toegevoegd op 14-06-2009 18:31:48
ik weet niet of je het ziet elk weekend bus huisjes vernield of beter nog er worden zelfs tv spotjes uitgezonden hoe asociaal we zijn winkels willen over vijf jaar geen contant geld meer wegens de vele overvallen

hoe zo niets aan de hand en dan heb ik het nog maar over de kleine vergrijpen .

trouwens sta je zelf wel op in de bus of de trein
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was het niet vaak met hem eens, en het was een ruziemaker,
maar Pim wist waarover hij het had en was altijd tot discussie bereid.
Geert is uit op effect, wil zichzelf vooral op de voorgrond hebben, maar gaat elke vorm van debat uit de weg.

Inhoudelijk verschil is dus dat Pim wel degelijk een inhoud had, waar je dus over kunt praten en debatteren.
Geert heeft geen inhoud, en hij is slim genoeg omdat te weten, hij gaat elk debat uit de weg. Hij weet namelijk dat als het over inhoud gaat, hij vrij gemakkelijk op logische gronden kan worden gevloerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zitten de meeste hier gevoelens te spuien zonder enig relevant antwoord te geven.

Ik weet het antwoord niet maar was wel benieuwd.