Welke argumenten zijn er tegen de stelling: "Het is goed dat Wilders vervolgd wordt."? (ik moet een debat houden)

Ik kom zelf niet verder dan Vrijheid van meningsuiting, maar dat argument is om ver te werpen met discriminatie(wat dan een eindeloze discussie is, want waar ligt de grens?)

Ik ben het zelf eens met de stelling, maar we zijn in groepjes ingedeeld en hebben een kant gekregen..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Antwoorden (12)

Dat wordt moeilijk omdat daar geen rede voor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stelling zelf is te simpel. Wilders wordt niet vervolgd wegens een gebrek aan vrije meningsuiting, het is iets gecompliceerder. Hij heeft jarenlang vrijwel alles kunnen zeggen, maar is nu toch een paar keer over de schreef gegaan, en hier wordt hij nu op aangepakt. Dat gebeurde vroeger ook reglematig met Janmaat van de Centrum Partij/Centrum Democraten, en met Glimmerveen van de Volksunie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegen de stelling? Lijkt me duidelijk; het volk heeft gesproken. Hoe erg het ook moge zijn in mijn optiek heeft ons land gelukkig een democratie waar iedereen een stem uit mag spreken. De meerderheid heeft gekozen voor Wilders. Een tegenargument dat Wilders vervolgd moet worden is dat hij de stem van de menigte verwoordt, als hij vervolgt wordt veroordeel je een meerderheid van de stemmers. Democratie is de slechtste staatsvorm; alle andere staatsvormen uitgezonderd (even een heeeeele vrije vertaling van een van Churchills bekendste uitspraken)

Toegevoegd op 11-06-2009 22:11:58
Het is moeilijk om te zeggen dat hij de vrijheid van meningsuiting verdedigt (en dat is vast het argument wat je docenten verwachten omdat dat zo in het nieuws komt.....daar verdien je geen punten mee; je wilt een goed cijfer halen, toch?) Hij gaat voor de kiezers! Waar worden de kiezers NU mee geconfronteerd? Daar springt hij op in. Hij mag niet vervolgd worden omdat hij de speekbuis is voor de meerderheid van de mensen in nederland die niet beter weten. Hiermee geeft hij aan politiek Den Haag aan wat er scheelt in de opvattingen in de burgers in nederland en mag derhalve niet het zwijgen worden...toegelegd? Opgezegd?.....de zin liep zo lekker....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid van meningsuiting is gelukkig niet onbeperkt. Zo mag je niet aanzetten tot haat en geweld. Aanzetten tot haat (tegen Moslims) is iets wat Wilders wel doet. Dus ik vind jouw suggestie om "vrijheid van meningsuiting" te gebruiken niet echt geweldig.

Een beter tegenargument kan ik echter helaas niet verzinnen, met name omdat ik het eens ben met de stelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp de vraag perfect!
Waarom denk je dat ik de vraag niet begrijp?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dan kun je ook de helft van de moslimwereld wel gaan vervolgen. Die zetten aan tot haat tegen o.a. homo's en andere "ongelovige honden"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er helemaal voor. En dat gebeurd ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zt wilders aan tot geweld?
Ik vind juist dat groepen Moslims aanzetten tot geweld. Aanzetten tot haat zegt ook iets over jullie en mij.
Als Wilders zegt dat Mohammed een kinderneuker is, dan is dat dom maar doet bij geen haatgevpoelens ontstaan en zeker geen neiging om een maroccaan in elkaar te slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee oke, maar dat is godslastering. En dat mag best van mij. Waar het om gaat is aanzetten tot haat. En hij zet aan tot haat jegens moslims, aangezien hij generaliseerd en alleen maar non-stop de negative kanten op noemt. En blijft erhalen dat moslims het land uit moeten.
Nou, dat is niet zo moeilijk.

1 Om iemand te vervolgen moet diegene eerst een strafbaar feit begaan. Dat is volgens bij Wilders niet aan de orde. Daarmee is de stelling al onderuit.

2 Waarom zou dat goed zijn, voor wat en voor wie?

3 Wilders heeft misschien een mening die niet iedereen deelt, maar dat geldt voor Femke Halsema ook. Dat is geen reden om iemand te vervolgen.

4 Er zullen zeker mensen zijn die vervolging toejuichen, maar gezien het aantal stemmen bij de laatste verkiezingen is ook vast een enorme groep ertegen.

5 Het tegenargument op vrije meningsuiting geldt niet, want discriminatie is het ongelijk behandelen o.b.v. bepaalde kenmerken. Wilders haalt onderzoeken aan om zijn stellingen kracht bij te zetten (55% van de Marrokaanse jongeren is met justitie in aanraking geweest roepen, is geen discriminatie maar gebruik maken van de uitslag van een onderzoek)

Nou Geert, je mag me wel bedanken!

Nee hoor, laat ik duidelijk stellen dat wat ik schrijf niet automatisch betekent dat ik het met Wilders eens ben. Ik heb geprobeerd om argumenten te geven tegen de stelling.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 Het hele debat is of hij nou iets strafbaars gedaan heeft ofniet, het eerste argument is dus onzin. 2 Het tweede argument slaat ook nergens op, waarom zou iemand er van moeten profiteren. Het gaat om gerechtigheid. 3 Hij wordt ook niet vervolgt voor het geven van een mening, hij wordt vervolgt voor discriminatie en aanzetten tot haat. 4 Dat mensen op hem stemmen betekend niet dat ze achter zijn discriminatie of aanzetting tot haat staan. En het moet al helemaal niet zo zijn dat iemand die veel steun heeft boven de wet staat. 5 Hij haalt soms onderzoeken aan. Lang niet altijd, daarbij vermeld hij ook altijd maar het halve onder zoek, hij zal er bijvoorbeeld niet bij vermelden hoeveel % van de blanke jongeren, of hoeveel % van de achterstandswijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgelegd +1
paulus811
14 jaar geleden
daar gaan we... 1 het debat is of hij vervolgd moet worden, iets strafbaars doen is toch echt een stap ervoor. 2 Lezen deboender! Ik schrijf niet dat iemand moet profiteren, ik schrijf dat je als tegenargument in het debat moet vragen voor wat of wie het goed zou zijn dat Wilders vervolgd wordt. Dat is een hele legitieme vraag. De vragensteller is tenslotte tegenstander van de stelling. 3 Of Wilders zich schuldig maakt aan discriminatie of aanzet tot haat, zal de rechter beoordelen. Zover is het nog echt niet. 4 Waar je leest dat hij boven de wet moet staan, is voor mij een raadsel. En nogmaals, of hij zich schuldig maakt aan discriminatie moet nog bewezen worden. En nee, een normaal denkend mens is tegen discriminatie. Ik ook. 5 Om een stelling kracht bij te zetten is het toch niet verplicht een heel onderzoek te citeren? Je pakt die zaken eruit die jouw stelling kracht bij zetten. De partij voor de dieren werkt net zo, niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies! Er zijn drie soorten leugens: De kleine leugen, de Grote Leugen en Statistiek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 Volgens mij snap je de rechtsgang niet helemaal. Het hele punt van een rechtzaak, of een vervolging, is er achter te komen of iemand iets strafbaars gedaan heeft. En het hele punt van het debat is te bekijken of Wilders iets gedaan zou hebben waar dit het geval is. Dus simpel zeggen dat hij niks gedaan heeft is onzin. Het gaat er juist om dit te onderbouwen. 2. Je schrijft "voor wie zou dit goed zijn" wat is daar anders aan dan dat iemand er van zou moeten profiteren. Misschien moet jij eerst maar eens leren te schrijven. En het gaat er hier om of Wilders iemand onrecht heeft aangedaan. Het nut van een vervolging ligt niet bij het punt of het goed is voor iemand (profiteren (!)) maar iemand te straffen die de wet heeft overtreden. 3 Ja dat is het hele idee. Wat is je punt? En hoe is dit een reactie op 3? 4 Je redenatie dat veel mensen op hem stemmen en dus achter hem staan insinueerd dat hij hiermee boven de wet staat. Als je dit zelf niet snapt...... dit is het zelfde als ik zou zeggen, veel mensen zijn er voor. Dus het zal wel zo zijn. Het gaat er niet om hoeveel mensen achter hem staan of op hem stemmen, het gaat er om of hij de wet heeft overteden. Dat veel mensen op hem stemmen veranderd daar niets aan. Zoals jij wel insinueerd. 5 Nee, het is het verkondigen van halve informatie die misleidend kan zijn. Als ik jou vertel dat 90% van de Marrokanen stelen, maar er niet bij zeg dat het landelijk gemiddelde op 91% ligt, is nogal misleidend he. Je rukt dus zaken uit hun context, en dat kan niet.
paulus811
14 jaar geleden
1 goed deboender, we laten jou oppakken en gaan er dan achter komen of je iets strafbaars hebt gedaan. Duh...Nee we denken dat je iets strafbaars hebt gedaan, doen aangifte en dan wordt je vervolgd. Het punt van de vragensteller is argumenten tegen de stelling verzamelen. 2 Is toch echt anders. Lees jij nou de originele vraag nog maar een keer ipv het ventileren van jouw mening. 3 nogmaals, het gaat om tegenargumenten op de stelling. Mijn punt is dat discriminatie strafbaar is, maar omdat er nog geen straf is, is dat feit wat mij betreft niet bewezen. Dat je wordt opgepakt voor diefstal, betekent toch niet automatisch dat je gestolen hebt. Dat is mijn punt. 4 Ik insinueer helemaal niks, het is jouw beleving dat ik vind dat hij boven de wet staat. Ik zeg alleen dat kennelijk veel mensen zijn gedachtegoed delen en het waarschijnlijk niet met vervolging eens zijn, niks meer en niks minder. Nog maar een keer, de vragensteller moet de stelling bestrijden. 5 het onderzoek waaruit geciteerd werd, is openbaar hoor. O ja, kijk even naar deze kop in de Spits. Ik zou maar vast een aangifteformulier ophalen.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/06/55_marokkanen_in_aanraking_met.html Mijn excuses vast als ik hier en daar cynisch overkom. Ik vind het geen probleem om kritisch naar elkaar te zijn en wil benadrukken dat ik je reactie respecteer, ook al deel ik die inhoudelijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 nogmaals dit hele debat gaat erom of hij iets strafbaars gedaan heeft, net zoals de vervolging. zeggen dat hij niks strafbaars gedaan heeft is dus geen punt. 2 Ik denk dat jij de vraag nog maar eens goed moet lezen. Aangezien het woord 'goed' in de vraag niet betrekking heeft op een persoon of voorwerp. Er had net zo goed 'juist' kunnen zijn. Om je dan vervolgens af te vragen voor wie of wat het goed zou zijn slaat nergens op. 3 De rechter zal dit inderdaad moeten zeggen. Het gaat er in dit debat echter om wat wij er van vinden. Om te zeggen dat hij nog niet veroordeeld is heeft dus geen enkele meerwaarde. en nogmaals, hij moet ook niet vervolg worden voor het hebben van een mening, maar voor het aanzetten tot haat. 4 Nogmaals, het heeft geen enkele meerwaarde of veel of weinig mensen het met hem eens zijn. Aanzetten tot haat is aanzetten tot haat, en dat is strafbaar. Of nou 1% het met hem eens is of 99% dit veranderd niks aan het feit. En is dus ook geen argument. 5. Het gaat ook helemaal niet om dit speciefike onderzoek. Dus dit heeft ook totaal geen meerwaarde.
paulus811
14 jaar geleden
Laat de lezer maar uitmaken wie er gelijk heeft, ik stop ermee en hoop dat Blaloepja voldoende input heeft voor zijn of haar debat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima.
Je kan beginnen om te vragen of ze enkele voorbeelden kunnen noemen van uitspraken die volgens hun aan zouden zetten tot haat.

Dan kun je proberen deze voorbeelden onderuit te halen.

Vervolgens moet je proberen op andere punten te focussen, zoals dat hij bijvoorbeeld in Engeland geweigerd werd, en dat dit toch niet zou mogen kunnen. En dat het vervolgen van Wilders hieraan bijdraagt.

Je kunt ook altijd nog de problemen aangeven die er zijn in dit land met moslims (je kan zeggen wat je wil ze hebben gewoon een bepaalde achterstand) daarmee insinueer je dat Wilders eigenlijk gelijk heeft. Zonder dat te zeggen.
Vervolgens kun je je afvragen waarom hij hier niet openlijk over zou mogen praten.

Ik weet niet ik zeg zomaar wat, lastig want ik ben het met de stelling eens. Hij heeft gewoon dingen gezegt die niet door de beugel kunnen.

Wat trouwens ook handig is om een lijstje te maken met punten die juist voor de stelling zijn. En dan hier vervolgens een goede tegen reactie op te bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt zeggen dat als ze Wilders willen bestrijden, ze dat met argumenten moeten doen en dat het een zwaktebod is als ze hem voor de rechter dagen. Je kunt aangeven dat de vervolging een politiek showproces is waarvan de uitkomst (wegens het linkse justitiële apparaat) al van tevoren vaststaat. En dat daarmee Wilders in de martelaarsrol wordt geduwd. En dat dit zal resulteren in een nog grotere overwinning van de PVV bij de volgende verkiezingen. En dat voorstanders van vervolging dus exact het tegengestelde bereiken van wat ze beogen. En je daarom eigenlijk ook voor vervolging bent. En dat je tegenstander dus eigenlijk gelijk heeft.
Wacht even, dit loopt anders dan ik had gedacht ...

Vergeet maar wat ik gezegd heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je vervolgd wordt, ben je nog lang niet veroordeeld, wacht dat eerst even af.

Zodra er *vermoeden* is dat de wet is overtreden *moet* er vervolgd worden. De rechter doet dan uitspraak op basis van wettig en overtuigend bewijs.

Zo werkt dat in nederland.
En dat zal hij fijn vinden:) want alles is hier toch beter dan waar dan ook?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het nu eindelijk eens een keer met Melissa eens en dan draait ze haar eigen betoog de nek om.
Met het vervolgen vergroot je de aanhang van Wilders omdat je hem daarmee in een underdog positie manouvreert die koren op zijn molen is.
Maar eigenlijk vind ik dat je dat zelf had moeten bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- De groot deel van het volk is het eens met Wilders, is inderdaad een goed tegenargument.

- Wilders confronteert en trekt daarmee de aandacht van wat veel mensen in Nederland met hem eens zijn. Hij spreekt het slechts uit.

- Je kunt jezelf de vraag stellen. Moet een overtuiging gestraft worden, alleen maar omdat je 'ik vind' weggelaten hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee mogelijkheden. vervolgen wegens discriminatie en vervolgen wegens haatzaaien. Voor discriminatie is zeker geen reden. Voor haatzaaien is twijfelachtig of ze dat hart kunnen maken. Zeggen dat de Koran gelijk is aan Mein Kampf isw nauwelijk aanzetten tot haat en geweld. Bewijs maar eens dat de Bijbel of de Koran of de liturgie van Luther niet lijkt op de Koran.
Het zijn mensen die hun eigen populariteit willen opvijzelen met deze zaak. Het heeft een zeer hoog Melchers (vs Fortuyn) gehalte. Enge mensen, zeg ik als niet Wilders aanhanger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou nooit op hem stemmen, maar ik vind het onterecht dat hij vervolgd wordt. Om de volgende redenen:

- Als politicus moet je dat soort dingen kunnen zeggen (vrijheid van meningsuiting). Beledigen van groepen zoals hij doet moet kunnen en gebeurt volop door andere mensen en partijen. Pas als hij direct aanzet tot haat gaat hij echt over de schreef.

- Politieke debatten moet je niet via de rechtbank uitvechten. Dat kan gewoon niet de bedoeling zijn van een democratie.

- Als hij hiervoor berecht wordt zal zijn aanhang alleen nog maar meer groeien, dus het werkt averechts (niet echt een goed argument, meer een bijkomend gevaar).