weten jullie dat ongv. 40% van alle wapens (tanks,geweren, rakketten) dat door de vs wordt verkocht aan landen in het midden-oosten via NL gaat?...

Grotendeels gaat dit via haven Rotterdam. Hier wordt niet over gesproken door de regering. NL verdient hier flink aan. Zakenlijk gezien zeg ik ... Goede zaken. Prima voor het land NL maar is dit niet gewoon heel vuil. Zelf oorlog voeren in het midden-oosten maar er ondertussen flink aan verdienen. Daar komt het namenlijk wel op neer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dat weet ik... en nog sterker...

Dit stamt van voor de Irak-oorlog... Amerika levert aan China Patriots... En China schildert die over en noemt ze dan zijderups-raketten en verkoopt ze door aan Irak...
En dan komt Amerika dat te weten dan dan verbiedt Amerika dat China aan Irak de zijderupsen levert... Omdat als Amerika Irak aan gaat vallen ze om de oren geschoten worden met hun eigen raketten... Kun je het nog krommer bedenken?...

Ben ik blij dat ik nog geen deuk in een pakje boter kan schieten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Silkworm is een antischeeps raket van Chinese makelij http://en.wikipedia.org/wiki/Silkworm_missile dus wat je hier letterlijk zegt klopt niet. Het is natuurlijk goed mogelijk dat soortgelijke constructies wel bestaan op een andere manier, maar niet zoals je het aangeeft.
Als die wapens naar bevriende landen gaan, lijkt me dat een uitstekende zaak. Anders niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilde toch weten wat ik ervan vond? Welnu, dit vind ik ervan.
Hoe meer wapens naar Israel worden gestuurd, hoe liever het me is. Ik wil namelijk graag dat mijn vrienden in staat zijn zich te kunnen verdedigen. En het leed dat onschuldige 'Palestijnen' wordt aangedaan? Daarvoor moet je bij de 'Palestijnen' zelf zijn, niet bij Israel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat Amerika wapens verkoopt aan al-qaida en taliban is gewoon klikklare onzin. En ze hebben ten tijde van de Iran - Irak oorlog wapens verkocht aan Irak. Niet persoonlijk aan Sadam. Je kan net zo goed zeggen dat Israel zich verdedigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je nog maar eens verdiepen in de Israel kwestie, want het gaat een stuk dieper als wat je volgens mij denkt. Israel wordt misschien nu gezien als bezetter. Maar het jodendom is als sinds 2000 jaar gevesigd op die plek en in Jeruzalem. Ze hebben alleen nooit een eigen staat gecreerd. Na de tweede wereld oorlog heeft Engeland De staat Israel toegewezen aan de joden. De omliggende moslim landen wilden deze staat niet erkennen. Toen zijn er een aantal oorlogen geweest wat tot de huidige situatie heeft geleid. Egypte heeft inmiddels vrede gesloten met Israel en dat gaat al enige jaren prima. Het probleem is dat de palasteinen geen sovereine staat hebben. Gaza en de westbank is van palastina, maar aangezien daar vandaan herhaaldelijk raket aanvallen worden gepleegt op Israelische burger doelen. Vind ik het niet meer als normaal dat Israel in heeft gegrepen tijdens het laatste conflict in de Gazastrook. Het enige wat je Israel kwaad kan nemen is dat ze met name de Westbank aan het koloniseren zijn en volbouwen. Dit is dus ook iets waar ze mee moeten stoppen, dit heeft Obama ook aangegeven. Verder vind ik het volkomen terecht dat Israel zich verdedigt. En lijkt het me niet meer als een plicht van (met name Engeland) ons om hen daarbij te helpen. Aangezien wij hun dat land toegewezen hebben, waar ze immers al duizenden jaren gevestigd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De joden hebben in het verleden wel degelijk een eigen staat gecreëerd.
Sterker nog, er waren zelfs twee joodse staten: Israel en Judea.
Interessant detail: de staat Judea lag in ... Judea, een deel van wat nu de West Bank wordt genoemd. Er is dan ook helemaal geen sprake van kolonisatie. De naam Judea refereert aan de joden, en aan niemand anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar dit waren koninkrijken. En niet perse Joodse staten zoals het Isreal wat we nu kennen. En Judea onstond toen koninkrijk Isreal uitelkaar viel. Maar je hebt wel gelijk. Zoals ik al zei: het ligt een stuk dieper dan dat de vraagsteller denkt. (zoals de meeste mensen denken)
Dat dat spul door Rotterdam heen komt, komt gewoon doordat dat het grootste omslagpunt van goederen binnen europa is. De logistiek is elders niet goed genoeg, of het is stukken duurder. Over de ethische kanten van dit verhaal laat ik me niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat nou juist de enige reden waarom het kabinet Baälkenende ooit de zijde van Amerika koos in de Irak-oorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je anders?
Hoe wilde je dat tegenhouden als je de grootste haven van de wereld hebt?
Je kan moeilijk van alle miljoenen containers de inhoud controleren.

En schip komt binnen met 5000 zeecontainers (er zijn er al met 14000!) dan kan je dat schip niet gaan weigeren omdat er ergens in 1 van de containers wat plafferpistolen liggen.
Overigens wordt bij wapens ook transportmiddelen geteld.
En aan een vrachtwagen kun je niet zien dat een ander hem als legertruck gaat gebruiken.

Dit is een verhaal wat opgeblazen wordt alsof we wapenhandelaren zijn.

Waar ga je de grens leggen? Gaan we de kwaliteit van de goederen bepalen? naar wie het gaat? etc etc.

Dan kunnen we de haven sluiten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Landen in het midden oosten' is voor 70% Israel 20% Turkije 5 % Egypte en 5 % Koeweit. En ik vind het prima om aan die landen wapens te verkopen.

Wat je verder in je reacties zegt, dat de VS wapens verkoopt aan de Taliban en Al-quaida is gewoon totale onzin.

Vroeger, ten tijde van de Iran-Irak oorlog hebben ze inderdaad wapens aan Irak verkocht. Maar niet aan Sadam persoonlijk zoals jij stelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is wel even een heel andere situatie als WOII. En als antwoord op je vraag: Ik vind het prima dat die landen bewapend worden, liever hun als de koerden/palastijnen. Aangezien die niet eens een eigen rechtstaat hebben, laat staan democratie verkiezingen etc. De palastijnen worden nog erger mishandled door Hamas. Ik vind het naief om te zeggen dat je Israel en Turkije maar aan hun lot over moet laten. Het zij nou net twee van de weinige stabiele landen in het midden oosten. Je kan nu ook wel gaan zeuren dat VS het land terug moet geven aan de indianen, en dat de Australiers ook maar moeten vertrekken.
Zo werken die dingen gewoon niet.