Kan Egypte niet een nieuwe president aanstellen, zonder dat Mubarak aftreedt?

Mubarak wil niet van z'n 'troon', maar de meerderheid van de bevolking wil hem niet meer. Kan de nieuwe oppositieleider niet beginnen met aanstellen nieuwe regering, zodat Mubarak zijn geloofwaardigheid verliest (is hij natuurlijk al verloren). Ik bedoel dat men een nieuwe regering vormt en hiermee Mubarak voorbij streeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is niet met zekerheid te zeggen of Mubarak niet de steun heeft van de meerderheid van de bevolking. Dat beeld krijgen wij van de media.

Mubarak is door het volk verkozen als president. Mogelijk is er wel wat aan te merken over de manier waarop dat is gegaan, maar hij is de president.

Iedereen kan zichzelf tot leider uitroepen en een "regering" aanstellen, maar alles valt of staat met steun van volk en ordehandhavers.

Als het leger en de politie zeggen dat Mubarak beter kan gaan, dan kun je stellen dat het afgelopen is met Mubarak. Ook de Amerikaanse overheid kan doorslaggevende druk uitoefenen. En natuurlijk de protesten onder het volk kunnen onbedwingbare vormen aannemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dan heb je nog een niet-democratisch gekozen president,
dan heb je er dus twee. En die twee gaan tegengestelde standpunten innemen. Ik weet niet wie daar gelukkig van wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mubarak heeft nog steeds veel invloed, er kan wel een nieuwe president benoemd worden, maar daarmee is Mubarak nog niet weg, en zijn invloed ook niet.
Het kan best dat er uiteindelijk zoiets zal gebeuren, en dan moet je hopen dat de vrienden van M. in het leger en vooral de luchtmacht zich ook opzij laten zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooraleer er een regering gevormd moet worden moet er natuurlijk eerst gestemd worden. Dit is natuurlijk cruciaal na 30 jaar heerschappij van president Mubarak.
Mubarak moet volledig van de politiek afstappen want die vent is corrupt en schond het recht om verkiezingen te houden.

De oppoditieleider zit dus in de oppositie, dus hij kan niets doen. Het leger moet de oppositieleider volgen of het volk volgen dan pas kan er een doorbraak gevormd worden in de revolutie.
Een revolutie is eigenlijk de macht grijpen met harde acties en niet met woorden