De 26ste restzetel voor het Europees Parlement is toegewezen aan de PVV. Is dit terecht, of moet deze naar de Partij van de Dieren?

Wat is jullie mening?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, terecht.
Bij gebrek aan een wet die dit regelt moet de zetel toegekend worden op basis van de voorstel dat er lag op de dag dat de verkiezingen werden gehouden.

De spelregels veranderen nadat het spel is gespeeld is een praktijk die we beter kunnen overlaten aan bananenrepublieken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sja, er lagen dus verschillende voorstellen, en er lag niks vast want er was niet over gestemd. We zijn dus begonnen aan het spelletje zonder dat iemand uberhaupt de spelregels heeft vastgesteld..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Typisch Kabinet Bakellende....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig ben ik dol op bananen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als er een - totaal kansloos - voorstel had gelegen om die zetel toe te wijzen aan de partij met het kleinste aantal stemmen van allemaal, dan had dat ook moeten gebeuren? Oneens, voorstellen zijn geen beleid. Gelukkig niet. Wel had dit natuurlijk gewoon geregeld moeten worden vóór de verkiezingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nu weer zeuren dat er ergens geen regeltje voor is in plaats van drammen dat er tveel regeltjes zijn? make up your mind.

Andere antwoorden (4)

Als de man ze door voorkeurstemmen krijgt, moet hij de zetel krijgen. Of hij nu van de PVV, VVD, SP of PvdD is maakt dan niets uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet waar. Er is nog niet over gestemd door de 2e kamer, en de zetel kan nog naar zowel de PVV gaan als de PvdD.
Naar wie die zetel moet gaan weet ik niet, ik weet wel dat ze de manier van tellen hadden moeten besluiten voordat ze konden weten welke partij er hierdoor een extra zetel zou krijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij lijkt het het eerlijkst als de zetel gaat naar de partij die qua stemmen het dichts bij het behalen van een (extra) zetel is gekomen.

Met andere woorden: als de PVV bovenop de behaalde zetels stemmen had voor tweederde zetel, en de PvdD stemmen had voor een halve zetel, zou wat mij betreft de PVV de zetel moetyen krijgen.
En als de PvdD juist stemmen voor tweederde zetel had, en de PVV bovenop de behaalde zetels nog stemmen voor een halve zetel had, dan moet wat mij betreft de PvdD de zetel krijgen.

Ik begrijp niet goed waarom de vraag of een partij afgezien van de eventuele restzetel al zetels heeft gehaald van invloed zou moeten zijn op de beslissing wie de eventuele restzetel zou moeten krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik pluk de vraag ook maar van nu.nl af SuzyQ... En wil alleen maar jullie mening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik geef alleen maar antwoord. :-) Dacht je iets tussen de regels door te lezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en dan krijgt pvv die extra zetel door de voorkeursstemmen die Wilders heeft gekregen (470.000, meer als Madlener) dan vind ik ook dit hij gedwongen moet worden ook daadwerkelijk in het EP plaats te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als je het gebruik van lijstduwers kiezersbedrog vindt. Wie was ook alweer lijstduwer bij D66? ;-) Maar eerlijk gezegd weet ik niet welke partij er van PvdD en PVV het dichtst bij een (extra) zetel is gekomen. Het zou me niets verbazen als dat de PvdD is, ik had begrepen dat ze er maar net naast hadden gegrepen. En als dat zo is, vind ik dat de PvdD die zetel moet krijgen. Overigens dacht ik dat Wilders 334.846 stemmen had gekregen, minder dan Madlener (382.610 stemmen). Maar ik geef onmiddellijk toe dat ik deze informatie uit de krant heb en nog niet zelf heb gecheckt, misschien heb je gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmm ja op nu .nl staat het ook. Maarja maakt niet zoveel uit. Het gaat om het idee dat er zoveel mensen op hem stemmen. Terwijl hij niet eens in het EP gaat..
Dat weet op dit moment niemand.
De tweede kamer komt er ook al niet uit.
Nu is het wachten op een advies van de Raad van State.
Ik wens ze veel wijsheid toe.