Wat is nu de echte reden,,,dat alle types oude tv,s met een kont erachter wegmoeten uit de Nederlandse bejaarden huizen.?

Gevaar voor brand?
En gebeurt dit zo vaak dan.?
Het staat zo mooi met een lampje erop of een bloemetje erop.
Heeft dit tot 2011 dan zoveel problemen veroorzaakt.
Of is het weer een zet van de regering om deze mensen op kosten te jagen,en de economie te stimuleren.
Want je zult toch en nieuwe platte tv moeten kopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat bloemetje er op niet juist een van de problemen? Het is toch gevaarlijk als er water in het toestel lekt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb in een TV-zaak gewerkt en ik heb menige "uitgebluste" TV op de werkbank gezien.

Het beste antwoord

Een beeldbuis-TV, zeker een oudere, geeft het risico op explosies. In de beeldbuis zelf heerst een erg diepe onderdruk; een klein barstje en al het glas wordt naar binnen gezogen. Het grootste risico is echter dat van stofexplosies. Er zitten sleuven in de behuizing van de TV waardoor de warmte van de beeldbuis wordt afgevoerd, maar via die sleuven komt ook stof naar binnen. Uiteindelijk kan dat tot een explosief mengsel leiden - en als je bedenkt dat de beeldbuis zelf werkt op een spanning van 24.000 volt kun je je ook voorstellen dat een vonkje nooit ver weg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede reactie. Vrijwel niemand verwijderd stof uit zijn oude TV, bv met stofzuiger door de sleven heen zuigen.
Ivana
13 jaar geleden
+1 Het is goed dat er meerdere antwoorden zijn waarmee de ernst van de situatie onder ogen wordt gebracht. Dit is eveneens een mooi antwoord.

Andere antwoorden (7)

Dat is voorzover ik weet alleen het geval in Vlaamse bejaardenhuizen. In Vlaanderen is 90 procent van ernstige branden in bejaardentehuizen het gevolg van imploderende televisietoestellen.
13 jaar geleden
Ik kan er niks met zekerheid over zeggen. Het lijkt wel een beetje op de gloeilampen die we nu kunnen kopen als bijna identieke halogeenlampen.
Er zijn in Nederland ooit wel TV's in brand gegaan maar de kans dat het je overkomt zou best wel eens kleiner kunnen zijn dan het winnen van de jackpot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Escape heeft gelijk, dit geldt enkel in Vlaamse rusthuizen. De reden is inderdaad het brandgevaar. Bijkomend voordeel van een LCD scherm is dat ie minder verbruikt dan een oude CRT...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Klopt in nederland is dat niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sssst niet verklappen, anders gaan onze bejaarde mensen er ook aan "geloven" en kost het ze weer geld!
Het gebeurt niet dagelijks, maar in verhouding wel vaak, dat oude TV's imploderen en brand veroorzaken.

Omdat in bejaardentehuizen de TV's nauwelijks vervangen worden door moderne apparaten en de leeftijd van deze TV's hoger ligt dan in de gewone huishoudens, kan ik mij voorstellen dat er zo'n regel wordt uitgevaardigd.

Natuurlijk is het een uitgave, om een nieuwe TV aan te moeten schaffen, maar zo duur is een eenvoudige TV ook niet meer. Je moet er toch niet aan denken, dat er mensen verbranden omdat ze, immobiel als ze zijn, door brand omkomen.

Het is echt niet om mensen op kosten te jagen. het is alleen ter voorkoming van heel veel verdriet en angst.

Mijn zus gaat volgende maand naar een bejaardentehuis. Ze krijgt van mij een nieuwe TV, ook al is dat daar geen eis. De hare is oud en het is verkeerde zuinigheid om hem niet te vervangen. Gevaarlijk om hem niet te vervangen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, en zoals ik al zei: de zuinigheid zit 'm niet enkel in de aanschaf van een toestel, maar ook in het verbruik.
Door alle verzameld stof binnenin volgt soms een statische lading, verhitting en implosie van de beeldbuis.
Men wil niemand op kosten jagen maar wel voorkomen dat ouderen levend verbranden of verstikken.
Platte schermen kunnen in de rusthuizen dikwijls per maand worden gehuurd.
In Vlaanderen wordt er geen oud model meer toegestaan. Al goed ook voor de residenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
+1
Elke tv kan in brand gaan, ook de moderne.
Het laatste wat bij mij is doorgebrand (was thuis en rook het bijtijds) is een dim schakelaar voor halogeen lampen. Bleek gewoon de printplaat te zijn en die zitten ook in moderne tv's.

Een reden kan zijn het energie gebruik...als je thuis bent kun je best een goedkope CRT tv (beeldbuis) gebruiken, de meerkosten energie betaal je zelf en afh. van het aantal uur dat je kijkt kan je voor jezelf bepalen wat je voordeliger vind.

In een bejaarden tehuis betaalt de bejaarde de TV en het huis de stroom....de zuinigheid van de eerste drijft de 2e op kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
90% van de branden in bejaardentehuizen zijn niet van tv's afkomstig, maar door het roken en in slaap vallen. In België zag men eens hoe een demente bejaarde een 'flippo' in haar mond stak. In een minimum van tijd was er een wet die verbood flippos of om het even wat als gadget mee te verpakken in verpakte voeding. Dit zijn twee voorbeelden van het zo typische paniekvoetbal. Gebeurt er iets waar de media opspringen omdat het een mediaverhaaltje oplevert, dan scheid de minister in enkele dagen een nieuwe verbodswet af. Die mediapolitiek wordt door de ministers geacht lonend te zijn.
Volgende slachtoffers in de bejaardentehuizen zijn het koelkast, de radio, het consumeren van een ijsje, portretje aan de muur, de krant (je kan er over uitglijden of je een infarct boos maken als je leest dat weer eens wat verboden is ...).