De koningin is niet geoorloofd om een politieke voorkeur te uiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, het staatshoofd mag volgens de wet geen voorkeur hebben in een politieke partij, ze moet 'neutraal' zijn. Dus mag ze ook niet lid worden van een politieke partij, en kan ze geen minister president worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ze is door haar recht op de troon verplicht neutraal te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag. Dat moet ze evenwel eerst volledig afstand doen van de kroon en al de daaraan gelieerde privileges en gekregen titels. En ze zal moeten ervaren wat het is om belasting te moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staatshoofd wordt geacht boven de partijen te staan en dient zich derhalve van politiek getinte woorden te onthouden.

Het is het dus staatshoofd niet toegestaan zelfs maar zijn/haar politieke voorkeur c.q. mening uit te spreken.

Dus lid worden van een politieke partij is dan al helemaal uit den boze.

Als het de vost toegestaan zou zijn om naast de functie van koning/koningin, ook nog de functie van minisiter-president te bekleden..zou dat een gigantische machtsuitbreiding van de vorst betekenen.

En daar wil het Nederlandse volk echt niet aan..dus màg zowel het ene als het andere niet..

Groet,

Ton