Is Kwaliteitsjournalistiek ondergeschikt aan de snelheid van berichtgeving?

Naar aanleiding van de verdwenen Airbus AF. De brokstukken zijn in hout en kunnen onmogelijk aan een Airbus toebehoren. De olienap was olie en geen kerosene. Gissingen worden feiten en hypotheses worden onderbouwd met redeneringen uit het niets. Het is toch geen spelletje om het eerst : daarom de vraag hierboven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Klopt het eerste nieuws dat verdient het meest...

Net zo op GV, als je het eerste antwoord hebt dat een beetje aanslaat, dan krijg je daar de meeste plus-puntjes voor...
Dat laatste antwoord dat werkelijk klopt, dat telt nauwelijks mee...

Zo werkt dat nu eenmaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen in de journalistiek. Haast doet altijd afbreuk aan de kwaliteit.
Er is een forum op het gebied van de luchtvaart dat het woord 'geruchten' in zijn naam heeft.
Het bestond zelfs dat CNN daaruit citeerde, onlangs....
14 jaar geleden
Vind ik wel. Ik lees liever van een belangrijke gebeurtenis of reeks gebeurtenissen een gedegen en gefundeerd verslag / boek achteraf, dan dat ik alle nieuwsfeitjes achter elkaar vreet. Hoewel, ik volg het nieuws bij iets belangrijks wel aardig op de voet. Maar conclusies over het gebeurde en een totaaloverzicht komen pas later denk ik.

Ik ren na een ramp ook niet de dag erna naar de boekwinkel voor de revu/privespecial over het gebeurde, als we er feitelijk nog middenin zitten. Met de vuurwerkramp heb ik toen wel elke dag de krant gekocht, maar dat was omdat we er TOEN middenin zaten (ik woon in Enschede en ik was in die periode dagelijks in het ziekenhuis omdat mijn te vroeg geboren dochter daar lag). De berichtgeving klopte toen overigens allang niet altijd met wat we om ons heen zagen en hoorden....

Daarom is het soms ook wel jammer dat het nieuws altijd zo vers is ; een eens in de week verschijnende krant zou een veel solider beeld geven van de werkelijkheid, denk ik. Maar nieuwsgierig als we zijn van aard, zit niemand daar denk ik op te wachten.