Was het invullen van een stemtest geen betere stemmethode dan het invullen van een vakje?

Als iedereen ipv het rood maken van een vakje nu een vragenlijst met 20 stellingen omtrent Europa voor zijn neus zou krijgen, en als aan de hand van die antwoorden de 3 partijen gekozen worden die het meest bij jouw antwoorden aansluiten, en je dus automatisch een stem op deze drie partijen zou uitbrengen, zou stemmen dan niet veel inhoudelijker en beter zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat het nog beter kan door zo'n vragenlijst te gebruiken als leidraad voor het te volgen beleid, maar daarnaast de keuze voor een partij (of drie kandidaten) nog steeds over te laten aan de kiezer. Immers, ik kan anders wel heel gemakkelijk een uiterst populaire partij beginnen door mijn programma gelijk te stellen aan alle meest gekozen onderwerpen van de vorige stemming en vervolgens op mijn lauweren rusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Wow dat is een mooi idee... Nooit aan gedacht... Jazeker is dat heel goed...
Dan kan een partij de wensen van het volk gewoon zonder zeuren uitvoeren...

+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
done... en verdiend... :-))
Goed idee... Want dan kwam GL er nog véél beter uit!! (GL, PVV en nog een partij bleek 't vaakst uit die testen te komen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het valt of staat dan met de vraagsteller(s). Zijn de vragen duidelijk genoeg? Zijn de vragen objectief? Hoeveel vragen, wie bepaalt de vragen etc etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want je kan niet zien welke je punten je belangrijk aan die vragen vindt. En ik zou ook niet willen dat mijn stem zomaar naar een partij gaat zonder dat ik dat vakje aangekruist heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaaaa! En dat kan niet met computers, want die doen het niet goed bij verkiezingen. Dat moet dus mondeling.
"Moet Turkije bij Europa komen?" Ik wil antwoord! Nu!
JA OF NEE!. Nog 10 seconden, en ik ontneem u uw stemrecht!
14 jaar geleden
Nee, om de reden die hier genoemd is:
http://www.goeievraag.nl/vraag/vinden-stemwijzers-kieskompassen-etc-moeilijk.11766
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet wel op het linkje klikken, magicegidius ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies het antwoord dat ik wilde geven, +1 Inderdaad kom je bij zo'n test niet per se uit bij de goede partij, omdat iedere test (beter of slechter) verborgen premissen heeft. De stemwijzer werkt bijvoorbeeld ongetwijfeld goed voor mensen die vinden dat de EU iets over de onderwerpen te zegen moet hebben, maar is vrijwel waardeloos voor mensen die dat niet vinden. Zoals in mijn geval, waarbij ik voor het homohuwelijk ben, maar tegen het regelen van huwelijksvormen op Europees niveau. Datzelfde probleem krijg je bij iedere test, omdat je nu eenmaal niet álle overwegingen mee kan nemen in de vraag zonder iedereen een examen van enkele dagdelen af te nemen.
Ik had een zelfde soort gedachte! helemaal mee eens.
Op onderwerpen stemmen in plaats van partijen.
Je bent het namelijk nooit op alle fronten eens met het programma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk stem je sowieso niet op een partij, je stemt voor een vertegenwoordiger. Dat potentiële vertegenwoordigers zich georganiseerd hebben in partijen is franje.
klopt, veel beter idee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, ik denk dat de opkomst dan nog lager zou zijn.
Nu is het een kwestie van lokaal binnenlopen, kaart inleveren, pas tonen, stemhokje inlopen, hokje aankruisen, stembiljet in ton mikken, lokaal uitlopen, alles bij elkaar nog geen 2 minuten.
Als ik die twee stemwijzers die ik heb ingevuld bekijk, was ik er per stuk toch bijna 20 minuten mee bezig... Kost te veel tijd, schrikt mensen af.

Enne... drie partijen kunnen onderling ook nog dermate afwijken dat je er 1 misschien wel helemaal niet wilt opnemen in je keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met dutchbright en stolidus en wil daar nog aan toevoegen dat de beginselen van een partij ook van belang zijn. Een partij waar ik het helemaal mee eens ben wat betreft de actuele politieke vraagstukken, maar die uitgaat van de superioriteit van de blanke man zou nooit mijn stem krijgen.