Ha, die Chaoticteddy;

Als je de reden waarom je niet gaat stemmen goed kunt onderbouwen wel, vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ik ben van mening van wel. Al heeft het wel iets hypocriets in zich. De stem is het machtigste middel om jouw visie op de maatschappij vorm te geven. Als je niet stemt doe je in feite ook niets om dingen die in jouw opzicht slecht zijn aan de maatschappij te veranderen. Ik kan me wel indenken dat jouw mening dusdanig verschilt van politieke partijen dat er geen enkele ook maar in de buurt komt. Of dat je, je niet interesseert in de politiek behalve 1 kleine issue. In die gevallen mag je best klagen. Ik ben het wel met je eens dat het redelijk hypocriet is om te klagen als je er niets aan doet om het te veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bepaalt toch zeker zelf of je jezelf toestaat om te klagen of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
Als je vindt dat er geen enkele partij deugt en je daarom niet gaat stemmen, heb je juist MEER reden om te klagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moet je zelf een partij oprichten, jij wil geen democratie maar een melissacratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou dat het wezen?
Natuurlijk, klagen mag altijd. Maar als je inhoudelijk wilt klagen, als je veranderingen wil, dan moet je wel tot actie overgaan en niet alleen langs de zijlijn zitten zeuren.
Stemmen is een van de makkelijkste manieren om je mening te laten horen, maar er zijn ook andere. Als je het met alle bestaande partijen oneens bent, kun je bijvoorbeeld een nieuwe partij oprichten, je kunt contact opnemen met bestaande partijen om met ze in discussie te gaan, enz.enz.
Uiteindelijk vind ik het zelf kwalijk als mensen klagen zonder zelf tot actie over te gaan, maar deze actie hoeft niet per se stemmen te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je mag klagen. Maar ik vind het wel dom dat je dan niet je stem laat gelden en vervolgens wel gaat zeuren over het beleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik vind van wel. Wie zwijgt stemt toe, maar in deze is er al zoveel gezegd dat het eigenlijk overbodig is geworden om daar nog meer aan toe te voegen.
Ja, die blanco stem lijkt me dan toch een beter alternatief om de mening duidelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vindt ik niet dat je mag klagen over het europees beleid als je niet stemt. maar je zou kunnen zeggen dat door niet te stemmen kies je automatisch vor de partij met de meeste stemmen, waardoor je dus wel hebt gekozen en dus ook mag klagen, want je hebt dan gekozen voor de partij die alle ander het beste vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja... Als je jonger bent dan 18.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan mag je niet klagen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want je hebt de kans je invloed uit te oefenen en als je die niet benut dat verlies je in mijn ogen het recht om te klagen. Je invloed is natuurlijk zeer klein maar de stuurman aan wal uithangen is natuurlijk wel erg hypocriet.

Hier in België (ik ben geen belg) kun je ook blanco stemmen dat is een goed alternatief voor als je alle partijen slecht vindt.

Het hangt er natuurlijk een beetje van af waarom je niet gaat stemmen. Ik woon in België en heb mijn uitnodiging om te gaan stemmen nooit gekregen en in België mag ik niet stemmen. Dus ik maak bij deze voor me zelf een uitzondering en blijf gewoon door zeuren. Wellicht dat er andere goede redenen zijn om niet te gaan of kunnen stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn varianten van deze vraag al vaker gesteld, maar dat even terzijde.

Ik vind dat dit geen meningsvraag is, ondanks dat het zo wordt opgevat.

Klagen is niet bij wet verboden, noch staat er iets over in een AMVB, KB of iets dergelijks.

Dus het simpele en feitelijke antwoord is: Ja, klaag er maar op los als je je daar goed bij voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft mag je gewoon klagen als je niet gestemd hebt. Mensen die wel stemmen klagen achteraf ook altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, had nu maar gestemd, dan was de PVV misschien niet zo groot geworden.