Vanwege de betrouwbaarheid.
Stemmachines kunnen gemanipuleerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zozeer gemanipuleerd worden, maar ze kunnen nauwelijks worden gecontroleerd worden en ze kunnen op afstand gevolgd worden.

Andere antwoorden (7)

Stemcomputers blijken niet foutloos te werken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn niet de computers die het grootste probleem zijn, maar de mensen die ze gebruiken.
Nee de stemmachines hebben een internetadres en kunnen uitgelezen en dus gemanipuleerd worden op afstand en de politie en politici weten hoe makkelijk dit is en hoe je de beveiliging mooi kunt omzeilen, dus er kan mee gesjoemeld worden, en daarom mag het niet...

Dus terug naar het rode potlood...

Wel zo ouderwets, maar wel zo betrouwbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stemmachines hadden geen internetadres of internetverbinding voorzover ik weet, ik heb destijds de technische bezwaren van die actiegroep op wijvertrouwenstemcomputersniet.nl (of zoiets) goed doorgelezen. Ze waren echter wel heel gemakkelijk te manipuleren op andere wijze en moeilijk te controleren op integriteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is ook mogelijk... ik kan me vergissen... was ik dan toch menselijk?...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb ik nooit aan getwijfeld Xinix dat je menselijk bent / was. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is mijn dag weer goed... hehe...
zakt opgelucht weer in zijn stoel...
Omdat dat de deur wagenwijd openzet voor verkiezingsfraude.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede hacker kan alle stemmen uitlezen uit het systeem en zelfs wijzigen als hij dat wil. Computers blijven toch altijd een opening naar verkiezingsfroude.

De potlood is overigens een betrouwbaar middel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die BvB;

De redenen zijn al gegeven en de oplossing is zo simpel. Druk zodra iemand zijn stem heeft uitgebracht die keuze ook af met een printertje en laat de stemgerechtigde dit biljetje op de ouderwetse manier in de bus doen. Dan heb je naast de digitale telling ook een papieren versie. De voorlopige uitslagen zijn dan even snel bekend, maar ter controle wordt er dan ook nog handmatig geteld. Onderdeel van de democratie is immers ook deze controle door het volk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De redenen zijn inderdaad al gegeven in de vorige antwoorden maar ik wil wel even kwijt dat het op zijn minst vreemd is, dat in een wereld van voortschrijdende techniek deze problematiek niet te tackelen is.

Enne.. potlood niet bevochtigen, hè!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral dat je op geen enkele manier kunt natellen of kunt controleren welke informatie er is ingegaan en of dat klopt met wat er aan eind van de dag ook uitkomt is voor mij de reden om er voor nu mee te stoppen. Een printje helpt maar dan alleen op individueel niveau ben je er dan zeker van dat het goed is gegaan, voor het totaal is dat nog geen controle.
Uit kosten en papierverspillingsoogpunt is het natuurlijk belangrijk dat er een oplossing komt.

Het is hier echter wel veel beter dan in Frankrijk waar alle partijen verantwoordelijk zijn voor het in de stemlokalen krijgen van de eigen stembiljetten. In het stemlokaal liggen stapels biljetten van de verschillende partijen en mensen nemen er dan een paar en stoppen er dan een in een bus. Een enorme kostenpost voor alle partijen, veel bomen en vrachtwagens op de weg om alles van hot naar her te rijden.

De overheid regelt in Frankrijk verder niets alleen het lokaal en het tellen. Als partij moet je ook controleren of jouw stapel wel is neergelegd want er blijft nog wel eens een doosje dicht. Kleinere partijen laten nu de stembiljetten door de kiezers zelf uitprinten via internet.