Hoe denken de meeste partijen over het recht van zelfverdediging?

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/250006/VVDKamerlid-wil-recht-op-zelfverdediging-uitbreiden.htm

Graag meer informatie hierover van CDA, PVV, PvdA

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is een mooie regel over zelfverdediging, alleen er klopt iets niet aan. je mag je eigen pas verdedigen als de inbreker jou als eerst een klap heeft gegeven...
dan kan je lang wachten als ze een geweer hebben.
Dan zou het zo moeten zijn :
als de inbreker/overvaller je als eerst schiet met zijn geweer dan pas mag jij gaan slaan mocht je dit overleven.
Met wat aanpassingen is het een mooie regel.
zoals: Je mag je zelf verdedigen als een inbreker/overvaller jou in een situatie brengt waar je geen andere uitweg in ziet dan als eerste aan te vallen, hiervoor heb je het recht omdat de persoon zich niet hier hoort te bevinden of zich niet aan de regels houdt van het wet.
dat lijkt mij een goede zin

Antwoorden (1)

Maakt nogal uit waar je vanuit gaat:

1: de huidige wettekst: Deze staat toe jezelf te verdedigen, anderen te verdedigen in je omgeving en je goederen te verdedigen tegen onmiddellijke bedreiging / overval. (artikelen noodweer en noodweer exces)

2: De huidige jurisprudentie waar de RECHTERS (niet de wet dus) het recht op jezelf verdedigen hebben beperkt door het zogenaamde proportionaliteitsbeginsel in te voeren...je mag ineens geen middelen ter verdediging gebruiken als de aanvaller niet ook over dit soort (of zwaardere) middelen beschikt. 1 van de kromste situaties in onze rechtspraak dus.

3: Wat vinden partijen ervan....van veel partijen weet ik het niet, tenminste niet wat in hun programma staat.
Wat je in het nieuws nogal eens tegen komt is dat GL het nogal vaak opneemt voor de crimineel...want zijn achtergrond... Daarmee negeert die partij dat het voor een slachtoffer geen moet uimaakt wat de achtergrond van een crimineel is, hoe oud die crimineel is etc.

De PVV wil degeen die zich zelf verdedigt in eigenhuis/winkel in iedergeval NIET meer ter plaatse laten arresteren. (gebeurde tot op heden eigenlijk altijd wel ondanks dat je dan al kunt voorzien dat uiteindelijk vrijspraak weghens noodweer komt) Een rechtszaak over de rechtmatigheid van de acties van een slachtoffer kunnen ook zonder voorarrest aan de rechter worden voorgelegd. Het lijkt erop dat de VVD mee gaat in deze stellingname.

Het CDA en vooral de PVDA hebben nog steeds moeite om noodweer (alleen mogelijk tijdens een misdaad) en eigenrichting (achteraf dader opzoeken en afstraffen) uit elkaar te houden gezien reacties in kranten van aanhangers van die partijen als er eens een crimineel tijdens actie verongelukt. Ze roepen te vaak dan dat er toch geen doodstraf bestaat in nederland en willen dan het slachtoffer vervolgen voor de dood van de dader.
Van de SP en CU weet ik nauwelijks hoe ze denken. Ik hoor van die partijen minder commentaar mbt noodweer acties in winkel of in eigen huis.