Is invoering van het "Bruto Nationaal Geluk" goed voor ons Nederlanders?

In plaats van te streven naar een zo groot mogelijk Bruto Nationaal Product (BNP) streeft de bevolking en regering van Bhutan naar een BNG, oftwel een Bruto Nationaal Geluk!
Bhutan’s Bruto Nationaal Geluk is niet het tegenovergestelde, maar een verruimd begrip van Bruto Nationaal Product: naast de economische factoren staan ook het milieu, sociale waarden en het innerlijke geluk van de mens centraal. Bij Bruto Nationaal Geluk spreken we over het geheel, de balans als het ware tussen de materiële en de spirituele dimensie.

http://www.nu.nl/algemeen/1972834/halsema-pleit-voor-nieuw-welvaartsbegrip.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het begint ermee dat gesteld wordt dat geluk belangrijk is en bevorderd moet worden. Klinkt redelijk, toch?

Dan zul je moeten meten hoe groot het BNG is, dus moet je objectieve criteria vaststellen wat geluk inhoudt, toch?

Dus doe je onderzoek naar wat mensen gelukkig maakt om die objectieve, meetbare criteria vast te stellen, toch?

Dan ga je de dingen die uit dat onderzoek zijn gekomen bevorderen en het tegengestelde ontmoedigen of verbieden om tot een groter bruto nationaal geluk te komen. Geweldig, toch?

En dan wals je over alle persoonlijke vrijheden heen van mensen die ergens anders gelukkig van worden, want je hebt immers vanuit een heel redelijk idee objectieve meetbare criteria vastgesteld voor geluk, dus die moeten bevorderd worden en mensen moeten daar allemaal maar gelukkig van worden. Worden ze toch ergens anders gelukkig van, dan moet dat de kop ingedrukt worden als bedreiging van het bruto nationaal geluk. Alles voor het grotere goed van geluk voor het volk.

Nee dank je, ik pas voor deze socialistische nachtmerrie. Ik ben liever verantwoordelijk voor mijn eigen geluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik vraag me af hoe je het zou moeten invoeren.

Ik zou het wel een interessant statistiekje vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd interessant natuurlijk om zoiets in te voeren. Of het werkt in een land als Nederland is overigens maar de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat waarschijnlijk een hoop geld kosten om een dergelijk onderzoek uit te voeren en geeft weinig nieuwe en bruikbare feiten. Volgens mij hebben we al om de zoveel jaar een dergelijk iets met wie het gelukkigst is in Europa?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Kweenie;

Miscchien wat idealistisch, maar het klinkt goed: ik ben vóór!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een soort van barometer BNP al opgesteld :bewoners van Vanuatu in Oceanië zijn de gelukkigste mensen op aarde. Suriname is goed voor plaats 34.

--
Dat blijkt uit de Happy Planet Index (HPI), opgesteld door de New Economics Foundation. Bewoners van dit eilandenrijk leven het langst en gelukkigst zonder een zware wissel te trekken op het milieu.

De organisatie vergeleek voor elk land hoe er met de beschikbare grondstoffen wordt omgesprongen en welke mate van geluk voor de bevolking daaruit voortkomt. Doel van de New Economics Foundation was het opstellen van een nieuwe definitie van rijkdom.

Van de 178 onderzochte landen neemt Nederland de 70ste plaats in. Dat is een stuk lager dan een land als Suriname, dat goed is voor een 34ste plek op de ranglijst. Rusland doet het erg slecht, zo blijkt. De mensen overlijden op relatief vroege leeftijd en zijn bovendien niet erg gelukkig. Daarnaast pleegt het land ook nog eens een forse aanslag op het milieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is de laatste dertig jaar wel erg gefocust op welvaart t.o.v. welzijn; in dat verband zou het geen kwaad kunnen eens met een andere bril naar onze maatschappij te kijken. Ik ben er van overtuigd dat veel zaken beter kunnen, maar zonder mentaliteitsverandering van onszelf heeft het niet zoveel zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord: Nee.
Je moet je toch niet voorstellen in welke nachtmerrie je wordt gestort als een Balkenende cs gaat bepalen waar ik gelukkig van word?
Waar de éen gelukkig van wordt, wordt de ander doodongelukkig van.
Doet me denken aan die initiatieven in het verleden om een krant op te richten die alleen 'positief nieuws' zou brengen. Werkt niet, om exact dezelfde reden.