Wat heeft het voor nut dat het OM met oud en nieuw hogere straffen eist? De rechter hoeft de eis toch niet over te nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Veel "straffen" zijn voorstellen tot boete betalen. Afkoop dus van straf vervolging.

Die kan je hoger maken en veel mensen maken liever niet de gang naar de rechter vanwege onbekendheid en tijdgebrek...je moet per slot werken...en betalen dus die hogere boete.

En inderdaad , als je het wel voor laat komen bij de rechtbank mag de officier eisen wat ie wil, de rechter bepaalt de uiteindelijke straf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is aan de ene kant een afschrikking of waarschuwing, maar in de praktijk zal het zijn doel hoogstwaarschijnlijk voorbij gaan inderdaad..

Aan de andere kant is er een goede reden om de straffen te verhogen, dus is de kans ook groot dat de rechter er in meegaat (sowieso ontstaat er al snel een situatie die gevaarlijker is dan normaal i.v.m. de drukte)