Als je je paspoort voor het verkrijgen van een visum naar een ambassade op hebt gestuurd, mag je je in Nederland dan nog op straat vertonen?

... zonder geldig legitimatiebewijs? Of moet je voor die 10 dagen een aparte (weliswaar gratis) identiteitskaart halen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo is de identiteitskaart gratis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het gerechtshof in Den Bosch heeft bepaald dat die kaart alleen in het belang van de overheid is. http://www.nu.nl/binnenland/2350812/identiteitskaart-voortaan-gratis.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weliswaar is de werking hiervan nog niet ingegaan. Maar uit mijn vraag blijkt ook wel dat het onredelijk is om hier geld voor te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aha, ik werd al even heel blij... maar nog even geduld, dus

Het beste antwoord

je bent verplicht je te legitimeren boven de 14 jaar dus als je geen rijbewijs hebt moet je zo n aparte gaan halen.Daar zijn ze ook voor bedoeld neem ik aan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Legitimatie
Een rijbewijs is geen officieel legitimatiebewijs, omdat uw nationaliteit er niet op staat vermeld. Voor de identificatieplicht, zoals die in Nederland geldt, is een geldig rijbewijs toegestaan als legitimatiebewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, ik dacht dat een rijbewijs niet voldoende was. Maar na was googelen zie ik dat dat wel zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja een geldig rijbewijs is ook een wettig identieficatiemiddel
maar dan wel alleen in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe pak ik dit aan als ik in het buitenland ben en mijn paspoort voor het verkrijgen van een visum (voor een derde land) moet opsturen. Voor die vraag zie ik mij namelijk binnenkort gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verwacht dat je dan in dat land waar je op dat moment bent een papier krijgt waarop staat vermeld waarom jij op dat moment geen legitimatie bij hebt.
Vaak kunnen ze je bij de ambassade verder helpen.
En zeg nou zelf hoevaak is jou legitimatie al gevraagd? Bij mij nog nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het gaat mij om het *opsturen* van je paspoort. Dan krijg je dus geen papier, hooguit een onbeduidend bewijsje van het postkantoor. En deze situatie kan zich ook in het buitenland voordoen. Voor je het weet ben je een ongewenste vreemdeling.

Andere antwoorden (4)

Haha, technisch gezien zou je inderdaad een vervangende ID kaart moeten halen. Maar mien Godde, wie doet dat nou?
In de extreem kleine kans dat je staande gehouden word dan leg je de agenten de situatie gewoon uit.
Half Nederland heeft zijn legitimatie uberhaupt niet bij zich, kan ik je verzekeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja stel ze houden je aan dan gaan ze het eerst informeren bij de vreemdelingenpolitie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een kopie voldoe je in dit geval niet aan de identificatieplicht maar blijkt wel dat je het mogelijke hebt gedaan.

Toegevoegd na 1 dag:
Loop je ook niet het risico van stelen of verliezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou iedereen dus met een kopie op zak kunnen lopen. Dat lijkt me niet de bedoeling van de wet.
In Nederland is het niet verplicht om een identiteitsbewijs bij je te hebben, als je op straat loopt. Wel moet je je identiteitsbewijs kunnen tonen, als de politie je staande houdt. Echter voor een staandehouding is wel een aanleiding nodig. Als je zorgt dat die aanleiding er niet is, dan kun je dus prima toe zonder identiteitsbewijs. De politie mag namelijk niet zomaar om je identiteitsbewijs vragen.

Als je nou wel wordt staande gehouden en je kunt je niet identificeren, dan kun je aangehouden worden op grond van artikel 2 Wet op de Identificatieplicht, als ook artikel 447e Wetboek van Strafrecht. Op het politiebureau moet dan uitgezocht worden, of je identiteit kan worden vastgesteld. Hier zijn verschillende methodes voor.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vind ik een standaardantwoord dat niet ingaat op de gestelde problematiek. Je kunt niet altijd zorgen dat er geen aanleiding voor een staandehouding is. Drie voorbeelden:
1. Ik heb een keer zonder kaartje in een trein zonder conducteur gezeten, omdat de enige kaartjesautomaat op een station zonder loket mijn bankpasje niet lustte. Gelukkig accepteerde de later ingestapte conducteur mijn verhaal, anders had ik me moeten identificeren. Had ik 30km moeten gaan lopen?
2. Als je in een gebied woont waar grote evenementen georganiseerd worden (voetbal, demonstraties) kan je op weg naar huis om je papieren gevraagd worden.
3. Als de politie een ernstig vermoeden heeft dat je getuige van een misdrijf bent geweest (wat moeilijk te voorkomen is) ben je ook verplicht je te identificeren. Dus een minnetje.