Wat gebeurt er als Nederlandse militairen omkomen of vermist raken bij geheme acties in het buitenland?

Ook Nederlandse eenheden voeren geheime operaties uit, die niet openbaar mogen worden. Maar wat gebeurt er als daarbij militairen sneuvelen of vermist raken. Welk verhaal wordt er dan aan famile etc. verteld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In het algemeen worden in "not done" missions de slachtoffers onder andere voorwendselen benoemd.
Dat wil zeggen dat er een andere verklaring voor wordt gegeven dat de waarheid.
De familie krijgt te horen dat hij/zij is gesneuveld tijdens uitvoering van zijn taak maar waarschijnlijk wordt een andere niet geheime locatie genoemd.
Dit wil niet zeggen dat ze niet een eervolle vermelding krijgen maar het zal moeilijk zijn om achter te komen wat er werkelijk gebeurt is.
Zo gelden deze missies ook niet voor de officiële telling voor het aantal dagen dat een militair in oorlogsituaties heeft gezeten.