Waarom zijn studenten volgens de IB-groep niet financieël onafhankelijk?

Studenten waarvan de ouders gescheiden of een laag inkomen hebben, hebben recht op meer studiefinanciëring. Mensen boven de 18 jaar zijn toch financieël onafhankelijk?
Is dat niet oneerlijk tegenover studenten waarvan de ouders niets betalen terwijl ze wel een hoog inkomen hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Financieel onafhankelijk ben je pas vanaf je 23e. Stel jij steekt je in de schulden en het gaat helemaal mis, worden je ouders verantwoordelijk gesteld.
voor de IB-groep ligt dat anders, want ze zijn nogal kortzichtig. Hoewel er veel studenten zijn die niets betaald krijgen door ouders, maakt het niet uit of ouders een hoog inkomen hebben en krijg je dus geen aanvullende beurs. Deze strijd kun je aangaan, maar win je niet.. ze gaan er nu eenmaal van uit dat iedereen studiegeld kan betalen, ookal moet de student dit zelf doen. Overigens krijg je niet automatisch een aanvullende beurs als je ouders gescheiden zijn, dit krijg je alleen als je ouders onder een bepaalde inkomens grens zitten, of als je kunt bewijzen dat je met één van je ouders geen contact hebt en je ouder met wie het contact er wel is niet boven die beruchte grens zit (weer zo iets vreemds, want hoe bewijs je dat je geen contact meer hebt?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Pas vanaf 21 zijn mensen fiancieel onafhnkelijk. Dat geldt ook voor studenten. Dus de ouders zijn verantwoordlijk voor de financiele verzorging van de kinderen tot ze 21 zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Studenten, waarvan de ouders weigeren, om een financiële bijdrage te leveren, kunnen, als ze dit ook officieel kunnen aantonen, ook recht hebben op meer studiefinanciering.
AlphaLimaSierra