Zijn er in Nederland nog amerikaanse legerbases?

En zijn dit dan 'operationele' bases, en onder welk grondgebied valt dit dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25K

Het beste antwoord

In Brunssum zit nog steeds de AFCENT. Daar zijn veel buitenlandse troepen gelegerd. Onder andere uit de USA, maar ook uit Denemarken, Italie, Duitsland enz. Ze hebben daar zelfs een eigen school, supermarkt en ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

"In Nederland was lange tijd een luchtverdedingssquadron gestationeerd te Soesterberg (32nd (Tactical) Fighter Squadron). Deze had tot taak het Nederlandse luchtruim te beschermen tegen indringers van het Warschau-pact. Dit was het enige squadron van de Amerikaanse luchtmacht dat onder operationeel bevel stond van een ander land. Met het eindigen van de koude oorlog werd dit squadron teruggetrokken en ontbonden."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaa, die jongens van Soesterbeg herinner ik me nog wel ;-) . Zit er al een heel tijdje niet meer volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders ik wel! De oude weg tussen Soesterberg en Soest is in ere hersteld, weliswaar alleen voor fietsers en voetgangers. Je steekt de startbaan, die er nog steeds ligt, dwars over. Inderdaad heel bijzonder, een Amerikaans squadron onder Nederlands commando.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(...ik kende ze eerlijk gezegd vooral uit de kroeg, in Amersfoort ;-) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal ik met mijn vraag nu zomaar nostalgische gevoelens bij jullie boven? ;)
Ja, in ieder geval nog in Eindhoven (Nato) en ik vind ook Brunsum. Heel duidelijke eensluidende overzichten zijn er echter niet meteen te vinden. Wellicht hebben ze er nog een paar stiekem achter de hand ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten niet.
Wel schijnen er kernwapens in Nederland opgeslagen te zijn die door de NAVO geactiveerd kunnen worden.
Dit zijn echter allemaal zaken die voor het publiek volledig geheim gehouden worden, blijkbaar met succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
havelte
't harde
volkel

Toegevoegd na 3 minuten:
in Eindhoven zit niet een Amerikaan.
Wel in volkel 't Harde enHavelte,Daar liggen de Amerikaanse kernwapens