Waarom zitten de Amerikanen eigenlijk in Afghanistan?

Hebben ze daar echt een missie of is het gewoon een groot politiek spel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Wat die missie betreft: Afghanistan heeft ook wel wat interessante grondstoffen: lapis lazuli, aardgas, zout, steenkool, koper, aardolie, ijzererts.

En het blijft cynisch dat de VS eerst de Taliban bewapende zodat die tegen de Russen konden vechten, en dat de VS nu zelf tegen de Taliban vecht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar is geen objectief antwoord op te geven. Voor- en tegenstanders van de Amerikaanse politiek zullen beide argumenten gebruiken om hun gelijk te halen.
13 jaar geleden
De oorlog in Afghanistan begon in oktober 2001. Deze oorlog maakt deel uit van de door de VS uitgeroepen 'Oorlog tegen het terrorisme'. Na het installeren van een nieuw Afghaans bewind, eerst met een overgangsregering en vervolgens met een nieuwe grondwet de Islamitische Republiek Afghanistan bleven verdreven strijders van de Taliban jarenlang proberen dit bewind omver te werpen. Daarbij zouden zij vooral door het plegen van bomaanslagen opereren vanuit bases in Pakistan, na de vernietiging van hun bolwerken in Afghanistan. Hierdoor bleven de gevechtshandelingen veel langer duren dan aanvankelijk was voorzien. Op de Internationale Afghanistan-conferentie te Den Haag op 31 maart 2009 werd er door de internationale gemeenschap voor het eerst openlijk over gesproken dat de voltooiing van de strijd slechts kon plaatsvinden door de Taliban eveneens op Pakistaans grondgebied aan te vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit veel goud en veel mineralen in Afghanistan.
En natuurlijk vind Amerika dan wel een reden om daar te zijn.
De vrouwen die door de Taliban worden onderdrukt zullen wel niet de reden zijn.

Toegevoegd na 18 uur:
vindt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen sterke president bent kun je het beste maar een oorlog beginnen om de aandacht van de binnenlandse politiek af te leiden; het duurt bijna altijd wel twee ambtstermijnen voor men er achter komt wat het werkelijk gaat kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mogelijk toekomstige Amerikaanse president gelooft, en met haar een groot deel van de Amerikaanse bevolking, dat president Obama de Antichrist is, d.w.z. de vleesgeworden duivel op aarde. Daarbij is Afghanistan zeer rijk aan zeldzame aard metalen, olie en andere zaken en mist Afghanistan de kennis om dat zelf uit de bodem te halen. Door en door slecht als de politiek in de US is, en door en door achterlijk als de mainstream Amerikaan is, zullen ze alles in het werk stellen om die rijke buit binnen te halen.