Ambtenaren, militairen en mensen in de cultuursector gaan hun baan verliezen. Dat kost toch geld(uitkeringen, omscholingen)? Hoezo bezuiniging?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zegt dat we een intelligente regering hebben? Wie zegt dat die zg roep om de vrijheid van meningsuiting leidt tot een fatsoenlijk en prettige maatschappij? Hard geroep past sinds mensenheugenis bij de dommen.
En dommen houden niet van ingewikkelde kunst. Die staan met hun hoofd te schudden, bij primitief gestamp, dat uit voorgeprogrammeerde computers komt.
En omdat ze zo hard hebben geschreeuwd en hebben gewonnen, mag de rest van de mensheid (die andere stemmers) ook met die oerwoudgeluiden worden opgescheept. Dat is het nadeel van de democratie: het plebs kan uit de holen komen. Ik heb zo n behoefte zo langzamerhand, om stevig iets terug te zeggen. Ik word zo moe van het onfatsoen wat heerst.

Antwoorden (5)

Daar hebben ze vast rekening mee gehouden. Het zal hoogstwaarschijnlijk minder kosten, dan dat ze de banen behouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk wil je dat al deze mensen elders weer aan het werk komen. Kan zijn dat dit een investering kost voor wat betreft omscholing en een tijdje een uitkering geven. Uiteindelijk is dit echter goedkoper, dan al deze mensen in dienst te houden, terwijl er voor hun geen geld meer is, in deze sectoren. Als er geen geld is, kan er immers ook geen salaris uitbetaald worden.

Maar hopen dat deze hele operatie met een goede visie uitgevoerd wordt, en dat over een paar jaar niet weer heel veel mensen geworven moeten gaan worden, om de plekken, die nu open komen, alsnog weer op te vullen. Dan kost dit inderdaad wel onnodig erg veel geld.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Inderdaad kosten bezuinigingen om de door jou genoemde redenen eerst meer dan dat ze opbrengen. Het is de bedoeling dat er op de langere termijn wel geld overblijft.
De gedachte van de beroemde econoom Keynes was dat de overheid juist in tijden dat het slecht ging meer mensen aan het werk moest zetten in allerlei projecten. Dit is uitgewerkt in de zogenaamde New Deal politiek van Roosevelt in de jaren dertig, die op die manier een eind aan de toenmalige crisis maakte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is is er een voorziening die wachtgeld heet. Uit deze voorziening zal hiervoor het geld worden betaald.
ronron1212
13 jaar geleden
Heel lang geleden was het zo dat veel ambtenaren hun dagelijkse brood verdienden met vuil ophalen, telefoonverbindingen aanleggen, brieven bezorgen, treinen op tijd laten rijden, drinkwater-, energie- en rioolvoorzieningen en nog veel meer van deze publieke voorzieningen. Dat kon natuurlijk goedkoper door prijsvechters en aandeelhouders op deze 'markten' toe te laten die er goed geld mee konden verdienen en de uitvoerenden voor een stuk lager loon inzetten. Dat zie je nu bij TNT gebeuren. Gooi vast personeel eruit en neem parttimers en freelancers aan die voor een appel en een ei brieven bezorgen. Meestal is het niet eens zoveel goedkoper, soms zelfs duurder. Voornaamste punt voor mij is dat de geldstroom minder naar iedereen maar meer naar minder mensen gaat. Oftewel meer geld dat van arm naar rijk stroomt.