Over elke wetswijziging wordt gestemd in de tweede kamer.
PVV, VVD en CDA hebben een regeerakkoord ondertekend. Zij zijn het eens met elkaar en zullen dus altijd VOOR stemmen. Als de oppositie, dat zijn de partijen die nu niet regeren, tegen stemmen, zal de wetswijziging alsnog worden doorgevoerd omdat de meerderheid VOOR de wijziging stemt. Dat zijn PVV, VVD en CDA.
Let wel op: Elk lid mag zelf stemmen, in de praktijk stemt iedereen hetzelfde als de partijleider. Maar één lid van het huidige kabinet kan dus alles blokkeren door tegen bepaalde voorstellen te stemmen. Stabiel? Eigenlijk niet.

Stel:
Dhr. Lucassen van de PVV is uit de partij was gezet, dan werd zijn zetel niet overgenomen. Gevolg: minderheidskabinet.
Er wordt in de kamer weer gestemd over een wetsvoorstel dat in het regeerakkoord staat. Als alle partijen uit de oppositie tegen stemmen, dan is het kabinet machteloos. Het kan niet worden uitgevoerd. Stel dat je het geluk hebt dat één of meer personen uit de oppositie toch voor stemmen, dan gaat het door. Het kabinet heeft in dat geval een krappe minderheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan zal er bij een stemming geen meerderheid zijn. Wordt lastig regeren dan.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zijn ze afhankelijk van de goodwill van de anderen.
Bij een klein tekort en bij gemakkelijker dossiers lukt dat nog wel , vooral als er eensgezindheid is bij de regeringscoalitie.
Minderheidskabinetten zijn er wel al eens geweest.
Moeilijker wordt het bij een groot tekort , bij dossiers waar de oppositie als een blok tegenstemt , om een twee-derde meerderheid te vormen , waarbij in de coalitie zelf geen volledige consensus is , wanneer er een paar coalitie-partners afwezig zijn.
De bevolking zelf neemt dat ook niet : bestuurd worden door een minderheid klinkt niet democratisch.
Trouwens minderheidsregeringen durven wel eens de noodrem te hanteren door het instellen van 'bijzondere volmachten ' (althans in België ) en dat heeft iets dictatoriaals.
Zulke coalities leiden meestal geen lang leven ... of worden in de loop van de regering toch uitgebreid met een 'derde' partij.

Toegevoegd na 32 minuten:
'Bijzondere volmachten' : vooral minderheidskabinetten geleid door 'Christen Democraten' zijn daar voor bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ze nog harder moeten werken tegen een nog groter oppositie om zaken erdoor te krijgen. Ik vind de huidige constructie ook niet betrouwbaar