Kamerleden mogen een strafblad hebben. Tenzij ze een gevaar betekenen voor de veiligheid van het land ( bijv terroristische banden), is er niks aan de hand als ze een crimineel verleden hebben.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Partijen zijn in principe zelf verantwoordelijk voor eventuele screening, die screening is niet verplicht. Een partij kan een verzoek doen bij de AIVD om een kandidaat te screenen. De AIVD kan ook zelf besluiten een onderzoek uit te voeren en de partij te informeren over de resultaten, maar dan moet er wel een aanleiding zijn om überhaupt zo'n onderzoek te starten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland staat het een ieder met de nederlandse nationaliteit vrij om, met voldoende handtekeningen, zich verkiesbaar te stellen.
Slechts als de rechter iemand het "passief kiesrecht" heeft ontnomen gaat dit niet meer op.

Een screening met als doel een verbod op zich verkiesbaar stellen is derhalve in strijdt met de wetgeving over het kiesrecht. Het is aan het volk om wel of niet op iemand te stemmen.

Uiteraard kan er wel voorafgaand aan de verkiezingen geschreven en gesproken worden over het verleden van kandidaten.....zou dan echter wel over ALLE kandidaten moeten gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken zou Wilders een antecedenten onderzoek hebben moeten doen. Dit heeft hij echter verzuimd. De partij is verantwoordelijk voor hun leden die in de kamer terechtkomen. Indien ze hun verantwoording nemen, doen ze dan ook een antecedenten onderzoek.
Wilders zal er nu dan ook wel spijt van hebben dit verzuimd te hebben.
In principe doet de AIVD bij potentiële kamerleden/ ministers een antecedenten onderzoek, maar inmiddels weten we dat het een niet -functoinerende organisatie is.
Wilders had het dan eigenlijk ook moeten doen, want zijn partij is nu de dupe.
amc