Staat u niet bij een Nederlandse gemeente ingeschreven en hebt u geen burgerservicenummer? En moet u belasting betalen in Nederland? Dan blijft u het sofinummer gebruiken. Als u geen sofinummer hebt, dan kunt u dit bij ons aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er vanuit gaande dat je een Nederlands sofinummer (tegenwoordig Burger Service Nummer geheten) bedoeld: Die kun je niet vanuit het buitenland aanvragen.

Er zijn enkele mogelijkheden:
1) Je bent Nederlander van geboorte: dan heb je al een sofinummer, kans is aanwezig dat je hem dan moet opvragen ipv aanvragen.
2) Je bent geen Nederlander, maar wilt in Nederland gaan wonen: Dan zul je je eerst moeten inschrijven in een gemeente, van daaruit krijg je dan een sofinummer.
3) Je verblijft korter dan 4 maanden in Nederland. Gedurende die tijd heb je een sofinummer nodig om werkzaamheden uit te voeren. Dit nummer kun je ophalen bij een 16-tal belastingkantoren in de 16 plaatsen die onderaan dit bericht staan.
Dit kan alleen na telefonische afspraak en het moet persoonlijk afgehaald worden.
De volgende documenten moeten dan meegenomen worden:
* Geldig paspoort. EU-burgers mogen ook een identiteitskaart gebruiken, maar een rijbewijs wordt nooit geaccepteerd als identiteitsbewijs.
* Adres in Nederland. Als je niet bij een gemeente staat ingeschreven, dan kan worden gevraagd om een bewijs waaruit het adres blijkt.
* Verblijfsaantekening in paspoort (landengroep II, III en IV): Dit is de sticker die in het paspoort is geplakt door IND of vreemdelingenpolitie. Op deze sticker moet wel vermeld zijn dat arbeid is toegestaan.
* Tewerkstellingsvergunning (landengroep Ia, II, III en IV, en alleen indien nodig)

De 16 locaties:
* Alkmaar
* Almelo
* Amsterdam
* Breda
* Den Haag
* Doetinchem
* Eindhoven
* Goes
* Groningen
* Heerlen
* Leiden
* Leeuwarden
* Nijmegen
* Rotterdam
* Utrecht
* Zwolle
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een sofinummer, of belastingnummer in een ander land dan Nederland bedoelt, dan is een gang naar de belastingdienst van dat land het meest logisch.....