Dat is niet helemaal uitgesloten maar communisme leidt in de praktijk meestal tot een star, bureaucratisch en centraal geleid regime. 'Dictatuur van het proletariaat' vind ik in dit opzicht een veelzeggende term. Collectiviteit staat of valt met de deelname van iedereen, terwijl een democratie rekening met minderheden en individueel belang zou moeten houden, althans, dat vinden de meeste mensen in een democratie thuishoren.

In landen met gematigde regimes, waarvan je kunt zeggen dat ze een aantal socialistische principes hanteren, inkomensverschillen niet al te groot worden en rekening met minderheden wordt gehouden mag je zeggen dat de meeste mensen er redelijk gelukkig zijn. Daar is het mogelijk om je betrokken te voelen bij andere mensen, terwijl je toch een grote mate van individuele vrijheid geniet. Voorzichtig 'ja' dus. Goeie vraag, trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Via socialisme

Toegevoegd na 3 minuten:
In theorie houdt het communisme het volgende in:

"Communisme is een klasseloze maatschappijvorm met een economisch systeem gebaseerd op gemeenschappelijk eigendom van productiemiddelen, waarbij eenieder produceert naar vermogen en neemt naar behoefte, of een politieke en ideologische stroming die streeft naar een dergelijk systeem."

Dit is in theorie niet in strijd met dictatuur. In praktijk is dit meestal, zo niet altijd samengegaan. Naar mijn mening passen de ideologieën democratie en communisme heel goed samen. Beide streven naar gelijkheid.

Toegevoegd na 4 minuten:
Met "Dit is in theorie niet in strijd met dictatuur." bedoelde ik "Dit is in theorie niet in strijd met democratie"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben ze geprobeerd en er een heel land naar genoemd: Deutsche Democratische Republik, thuisland van het Realsozialismus.
Twintig jaar geleden was dat land opeens verdwenen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, de term "Democratisch" in de naam van een staat betekent ook niet per sé dat het een democratische staat is, zoals ook blijkt uit de Democratische Volksrepubliek Korea.
Idealistisch, echter niet uitvoerbaar.
De uitspraak van wielrenner Knetemans spreekt boekdelen;
citaat "Als je niks hebt, wil je met iedereen delen, tot dat je de eerste 1.000 euro op je bankrekening hebt staan, die wil met niemand meer delen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Communisme is allesbehalve democratisch, dit is dus ook moeilijk te combineren. Maar ik vraag me af waarom er überhaupt nog mensen aan het communisme denken als deze extremistische stroming in het verleden ongeveer 150 miljoen levens heeft gekost. In de Tweede wereldoorlog waren er "slechts" 50 a 70 miljoen doden. Waarom beseffen mensen niet dat, de stichter van het communisme Karl Marx, in werkelijkheid wreder was dan Adolf Hitler?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,want communisme is gebaseerd op de stelling: álle macht aan het proletariaat (= de arbeidende onderklasse),wat dus leidt tot een dictatuur: dit was óverduidelijk tijdens de dagen van de Sovjet-Unie en de toenmalige Oost-Europese communistische landen,nú nog steeds in Cuba,Vietnam,Noord-Korea en de Volksrepubliek China.

Een democratisch communisme zou dan inhouden,dat dit overéénkomt met de ideeën van de sociaal-democratie,welke gematigder zijn: i.p.v. een revolutionaire verandering teweeg te brengen,willen aanhangers van de sociaal-democratie veranderingen d.m.v. geleidelijke,gefaseerde aanpassingen van de samenleving waarin er méér gelijkheid bestaat voor de verschillende sociale klassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan!

Wat dan wel heel belangrijk is dat je beseft dat het pure democratie en het pure communisme niet kunt combineren.

Volgens mij gebeurt dit al over de hele wereld. Dus echt nieuw zal het niet zijn. Kijk naar China die ook marktmechanisme toelaat of naar Nederland met zijn sociale vangnet en progressief belastingstelsel.