Wat zijn voor allochtonen schokkende straatnamen?

Tsja, vergeef me de vraag maar ik lees behalve nu.nl, de kranten en dejoop etc ook wel eens geenstijl en daar staat nu een link naar een Belgisch krantenartikel over hoe de maatschappij aan te passen aan allochtonen.

Met onder andere bovenstaande opmerking over straatnamen. Ik kan hierbij niets verzinnen maar misschien iemand anders wel.

Kunnen straten met "varken" erin nog bijv?

http://www.gva.be/dekrant/experts/johndewit/het-eindverslag-van-de-interculturele-dialoog.aspx

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik begrijp niet waarom iemand de vraag ongepast vindt. Het rapport is openbaar en gepubliceerd ineen normale krant. Er wordt veel te overspannen gereageerd als het over buitenlandse mensen gaat. Hou daar eens mee op aub. Nergens voor nodig. Antwoorden die niet kunnen meld ik zelf aan bij de moderatie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dit geen gepaste vraag.
Dit spoort aan, om juist kwetsende woorden of benamingen op te gaan noemen.
bamibal
13 jaar geleden
Zouden Moslims zich echt storen aan het woord "varken"? Dat ze geen varkens eten, Allah ;-) maar het woord op zich is toch niet schokkend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjonge rtf doe niet zo politiek correct. Ik zou de vraag zelfs nog willen uitbreiden: waarom hebben zo ontzettend veel moslims zo vreselijk lange tenen en en zo weinig relativeringsvermogen en een opvallend gebrek aan humor. Je ziet ze bij een normaal gesprek zelden of nooit lachen het lijkt op de zwarte kousen kerkgangers van 100 jaar geleden hier. Ja het klinkt generaliserend maar let er maar eens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, ik weet het maar als je vragen stelt met dit bepaald raakvlak worden ze meestal weggehaald vanwege de heftige reacties. Dat wil ik liever voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Straten met 'varken' erin ongepast? Het moet al niet gekker worden...
Er zijn nu eenmaal professionele zeiksnorren die overal wel wat 'tegen' kunnen vinden. Is het niet simpel: als het woord 'varken' in een straatnaam storend is, kunnen ze maar beter in een andere straat gaan wonen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Degeen die hier wil wonen dient hier te integreren. Er zijn mi. derhalve GEEN schokkende straatnamen voor allochtonen die niet ook schokkend zijn voor autochtonen. Aanpassing van namen is derhalve overbodig. ps. Ook mijn ega is allochtoon
sterredag
13 jaar geleden
Aangezien ik hier geen antwoord op heb, een reactie..... Ik vind dat men daar totaal geen rekening mee hoeft te houden. Als je een bepaalde straatnaam kwetsend vind, ga je toch gewoon niet in die straat wonen. We hebben hier in Rotterdam een ajaxstraat, nee dat is leuk... :S zullen we het hier ook mee moeten doen. Alhoewel ik bij spangas zag dat een geborduurd plaatje van een varken ook al teveel kan zijn kan ik wel geloven dat er moslims zijn die nooit aan het varkensplein zullen gaan wonen, dat is dan hun eigen keus.

Antwoorden (13)

Ik denk dan aan straatnamen waar je (soms met een flinke dosis fantasie) iets seksueels in kunt zien. Zoals de 'Pijpstraat' bijvoorbeeld.

Maar grotendeels lijkt dit me typisch weer zoiets waar doorgeschoten 'correcte' mensen voor de allochtonen gaan beslissen waar ze zich door geschokt zouden kunnen voelen. Net zoiets belachelijks als gemeenten die kunst uit hun gemeentehuis verwijderen als er een glimp naakt op is te zien, vanwege tere allochtone zieltjes die er - niet volgens de allochtonen zélf maar volgens één of andere commissie - door geschokt zouden kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ben het geheel eens met je antwoord..
ik lees uiteraard ook de toevoeging...;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je misschien het onderste gedeelte wat kunnen aanpassen. Ik wil niet een discussie oproepen of de oproep tot aanpassen namen terecht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eh... Nee. Zo werkt het niet, je kunt hier niet een vraag stellen en dan mensen beperken in wat ze (zolang het binnen de richtlijnen is) mogen antwoorden. Dus nee, ik ga absoluut niet het onderste deel aanpassen. Als je denkt dat mijn antwoord niet door de beugel kan volgens de richtlijnen van deze site, staat het je vrij dit te melden via de knop (hoe kan het ook anders) 'melden' rechts onder mijn antwoord. Wat de richtlijnen van deze site zijn, kun je vinden in onderstaande links: http://www.goeievraag.nl/help/richtlijnen http://www.goeievraag.nl/help/moderator
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik ga je niet melden hoor.
Wel als het teveel richting discussie gaat.
Ik vond het zelf wel ene interessante vraag omdat ik het voorstel zo ontzettend ver vind gaan.
Het leidt tot herschrijving van onze geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn eigen antwoord zelf gemeld bij het team, daar ik zelf niet echt wist, of deze vraag kon.
Zo kan het ook, haha...
de straat naam hoerejacht in enkhuizen

Toegevoegd na 41 seconden:
Slettenhaarsweide
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig ook een inhoudelijke reactie ipv eigen meningen. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ninteddy: de vraag 'wat is daar schokkend aan?' lijkt me een centraal punt bij dit onderwerp. Je kunt wel van alles als 'schokkend' betitelen. En over die Hoerejacht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoerejacht
Misschien namen die herinneren aan de onderdrukking van Nederland in haar kolonieën. Bijvoorbeeld Bataviastraat.
bamibal
13 jaar geleden
GEEN. Ik vraag me af of er iemand zou zijn die geschokt zou zijn door bijvoorbeeld de naam Jezusallee (ik noem maar wat). In Spaans- en Portugeestalige landen wordt de voornaam Jezus zelfs vaak gegeven, iets wat je hier in Nederland veel minder vindt. In Utrecht is in ieder geval een Mariaplaats en daar zit niemand mee. En het is natuurlijk ál te zot om aanstoot te nemen aan namen met "varken" erin. Ook al eten Moslims en Joden ze niet, daarom ontkennen zij het bestaan van die dieren nog niet.
13 jaar geleden
Ik mag hopen dat het om nieuwe straatnamen gaat.

Straatnamen dienen nu ook niet aanstootgevend te zijn, dus een winkelcentrum aan het "Armeense genocideplein" lijkt me nodeloos grievend. Maar als er nu al een straat in Tytsjerksteradiel is die "Turkenstraat" heet, of in Lutjebroek de "Varkenskoppensteeg", dan moeten we die niet gaan veranderen.

Mensen die hier boven al de "Pijpstraat" een brug te ver vinden kunnen mijns inziens met de Nederlandse taal hun hart ophalen. Het werkwoord pijpen was er namelijk niet eerder dan het object waar het vanaf geleid is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, even voor de duidelijkheid: *ik* vind 'Pijpstraat' een heel normale straatnaam. Ik probeer me alleen te verplaatsen in de belevingswereld van mensen die denken dat allochtonen blijkbaar geschokt zouden kunnen zijn over straatnamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was ook niet persoonlijk bedoeld...
Straten die vernoemd zijn naar personen die bij nadere beschouwing geen brandschoon verleden hebben. Bv J.P. Coen, Piet Hein, van Heutsz. Hoewel deze namen niet specifiek voor allochtonen schokkend zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Onder het bewind van van Heutsz zijn op Atjeh 70.000 mensen omgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is Piet Hein niet gewoon een icoon uit de Nederlandse geschiedenis? Dat wij hem wellicht groter maken dan de Spanjaarden lief is, tja, jammer voor die Spanjaarden. Die halen het beeld van hun zeerovert "Truus Columbus" immers ook niet uit de haven van Barcelona. Voor miljoenen indianen een goede reden voor postume stress. OK.. die van Heutsz zouden we met de huidige kennis beter niet in een nieuwbouwwijk gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frans117 denkt in dezelfde richting als ik. We hebben al genoeg 'dubieuze' namen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van Heutsz onderdrukte de Atjehse bevolking, die streed voor het behoud van eigen land en rechten en tegen slavernij. Hij was dus een agressor. In de 2e wereldoorlog waren de Duitsers de agressoren, die door de geallieerden bestreden werden. Zij streden voor de bevrijding van Nederland en andere Europese landen. Dat er naar hen straten zijn vernoemd vind ik dus een logische zaak. Een figuur als van Heutsz is een negatieve kant van de Ned. geschiedenis, dus welbeschouwd kun je het niet maken om een straat naar hem te noemen. Toch zijn er veel plaatsen in Ned. waar een van Heutszstraat te vinden is.
Straatnamen die er al zijn, moeten gewoon zo blijven (je wilt niet weten wat een ellende het geeft als je straten om zou gaan noemen), tenzij het om extreme gevallen gaat (als een verzetsheld nu ineens een verrader blijkt bijvoorbeeld, maar die kans lijkt me inmiddels niet zo groot meer).
Een varken is in NL een gewoon dier, dus er zullen wel wat straten zijn waarin het beest opduikt, get used to it.
Zolang mensen zelf mogen kiezen waar ze gaan wonen, zie ik geen probleem.
En ja, het kan best zijn (dat ik dat niet weet is al veelzeggend...) dat er her en der wat foute 'helden' vernoemd zijn in de Indische buurten - na WO2 hebben we de foute namen weggezuiverd maar na 'Indië' waren we alleen maar sneu en duurde het nog heel lang voor we doorhadden dat we daar zelf een beetje fout bezig waren geweest...

Ik vind dat je bij bijvoorbeeld nieuwe straatnamen best rekening kunt houden met iedereen, maar ja, bedenk wel dat veel straatnamen wel iemand tegen het hoofd stoten: een overtuigd scheppingsgelover zal niet blij zijn met een Darwinstraat vermoed ik.
En zouden ze in die regio's waar ze tegen vaccineren zijn Jennerstraten hebben? (Jenner vond de vaccinatie uit.)

Ik groeide ergens op waar een Varkensmarkt was, en ik heb er nooit een moslim (ja, die woonden er ook) een opmerking over horen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zijn er gewoon niet! Geen enkel weldenkend mens en we mogen er toch van uit gaan dat onze vroede vaderen dat zijn, zal in zijn hoofd halen om b.v. een plein :Het Kut Marokkanenplein te noemen!
Niet de vraag is ongepast, maar het suggereren van dergelijke mogelijkheden vind ik niet zo doordacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt genoemd als suggestie in een rapport opgesteld door een of andere linkse club in België.
Ik kan me er niets bij voorstellen vandaar de vraag.
Ik heb het dus echt niet zelf verzonnen. Komt van de knuffelbrigade, zoals sommigen dat noemen.
Heb je het krantenartikel gelezen?
Zakt je broek van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed, zoals je hierboven kunt zien, hebben de extreem linkse en extreem rechtse mensen uiteindelijk bar weinig in te brengen, op een storm in een glas water na.
Vreemdelingenweg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
betekent dat + ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En Kernwapensweg ;-) ++
Er zijn géén schokkende straatnamen voor allochtonen, als deze er zijn komt dit uitsluitend doordat de bedenker van deze flauwekul dit maar weer eens voor deze mensen ingevuld heeft, zoals tegenwoordig iedere allochtoon met zo'n krampachtige houding behandeld wordt om ze maar niet te kwetsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal nogmaals mijn antwoord plaatsen....de eerste keer is mijn antwoord door de moderatoren aangezien voor een reactie. Iets waarover niet met het moderatie team gediscussieerd mag worden.

In iets andere bewoordingen.
Als er schokkende straatnamen zijn dan mag je ervan uitgaan dat ze voor vrijwel alle mensen schokkend zijn, niet alleen maar voor een (kleine) groep.

Ik zal nu wel een voorbeeld geven van een mogelijke straat naam die door sommigen niet gewaardeerd, maar historie is historie.

De "Jan Sobieski straat " ....ik weet niet of er in Nederland een straat met die naam is. In polen vermoedelijk wel. Deze poolse koning heeft op 11 en 12 september 1683 de ottomanen bij Wenen verslagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou best kunnen geloven dat sommigen tot zover terug zullen gaan ja.
Helaas hebben bepaalde groeperingen teveel vrije tijd.
Misschien dat er over 50 jaar wel de Geert Wildersstraat komt in Venlo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Winthontstraat in Amsterdam.
De naam is afgeleid van een schip dat in de 18e eeuw slaven vervoerde.
Niet dat deze naam echt schokkend is maar het zal bij sommige mensen wel emoties kunnen opwekken als ze weten waar de naam naar refereert.