Wat gebeurd er met de geinde boetes van Neelie Kroes?

Zij heeft onlangs een half miljard overgemaakt naar Nederland (oa vanwege de boete van 274 miljoen aan het bierkartel van Grolsch, Heineken en Bavaria) Komt dit geld nu ook ten goede van de bierdrinker, van wie dit geld toch grotendeels afkomstig is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je een serieus antwoord wilt: elk land in Europa draagt, volgens een bepaalde verdeelsleutel (NL ongeveer 5%) geld af aan de EU dat een budget heeft van ruim 100 miljard euro (lijkt veel, maar is nog geen vijfde van het budget van NL). Daarvan worden bepaalde uitgaven gedaan, bijvoorbeeld de landbouwsubsidies. Als er geld over is, gaat dat geld terug naar de EU-lidstaten. In dit geval is er geld over omdat Kroes erg veel boetes heeft geïnd, bijvoorbeeld ruim 1 miljard van Intel (de boetes aan de bierbrouwerijen was veel kleiner). Dat geld leidt tot een overschot op de Europese begroting en gaat dus terug naar de lidstaten (volgens dezelfde verdeelsleutel). Het is aan regeringen om te bepalen wat er met dat geld gebeurt, net zoals regeringen dat met alle (onverwachte) inkomsten en uitgaven bepaalt. Gezien de financiële en economische crisis is het met de Nederlandse overheidsfinanciën wat minder goed gesteld, dus ga er maar vanuit dat dat geld gebruikt wordt om het begrotingstekort van Nederland te verkleinen. Lijkt me ook een nuttiger doel dan bierdrinkers, eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die 35 euro maken ze volgende week over op je bankrekening. Stevige bierdrinkers krijgen wat meer.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
LOL. Volgende week, dat zijn snelle besluiten...het kan dus toch...
Nee. Dat geld wordt net voor de Europese verkiezingen overgemaakt naar Nederland, waarna het gewoon over de balk gesmeten wordt, zoals dit ook gebruikelijk is met belastinggeld. De bierdrinker zal daar net zoveel van terugzien als de automobilist van het kwartje van Kok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boete hoeft toch niet ten goede te komen aan degene aan wie de boete is opgelegd? Dan ontvalt de prikkel aan de boete. Verwacht jij geld van de politie als je bekeurd bent voor het rijden zonder licht op je fiets? Dat geld wordt overgemaakt aan rekeningnr. 1 van de ING (de staatskas). De EU verdeelt de overschotten volgens de verdeelsleutel van bijdragen.
Wikipedia: "Als iemand de wet overtreedt, benadeelt die persoon daarmee de andere burgers (overtreedt de wet). De overheid zorgt dan dat de overtreder beboet wordt. Het geldbedrag komt de overheid en daarmee alle inwoners van de staat (is de gedachte) ten goede."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, maar in je vraag heb je het niet over schade of een vergoeding. Als er schade vergoed moet worden, zou dat toch moeten gebeuren door de veroorzaker daarvan. Dat zijn in dit geval de brouwers die een verboden kartel hebben gevormd. Als het bier van die brouwers daardoor duurder wordt, kun je ook overstappen op een merk van een brouwer die de wet niet heeft overtreden of een glaasje prik drinken.