Een aantal jaar geleden zijn Belgische politieke partijen hun naam gaan veranderen. Wat is daar de achtergrond van?

SP werd SPa en CD werd CD&V.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

de naamsveranderingen zijn bedoeld om vernieuwing van de partij te weergeven. zo is de SP veranderd in SP.A, CVP in CD&V en de VLD in Open VLD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De naamsverandering van de SP in 2000 was een belangrijk moment in de partijvernieuwing. Bij het proces van de naamsverandering werden de sterke punten uit het verleden gekoppeld aan het vernieuwingsproces. SP.A staat voor 'SP Anders'. Niets meer, maar ook niets minder. Het is een naam met een duidelijke verwijzing naar de SP. De nieuwe naam legt de band met de geschiedenis van de partij, want de doelstellingen blijven ongewijzigd. Maar hij maakt duidelijk dat ze hun gedrag willen veranderen. SP.A wil een open linkse partij zijn, waar iedereen welkom is die de doelstellingen onderschrijft. De nieuwe naam drukt de vastberadenheid uit om een sociaal progressief alternatief te worden.

In 2001 veranderde de CVP (Christelijke Volkspartij) zijn naam in CD&V. Dat staat voor christen-democratisch en Vlaams. De CVP besefte dat ze dringend iets aan haar imago moest doen. Ze was sinds haar oprichting een beleidspartij, en daardoor was haar profiel verbleekt. Voorzitter Stefaan De Clerck besefte dit en zette een hele vernieuwingsoperatie op poten. Deze resulteerde op 28 en 29 september 2001 in een groots opgezet vernieuwingscongres in Kortrijk. De partij nam een nieuwe start en gaat voortaan als CD&V door het leven. Daarmee zegt ze duidelijk wat ze is: christen-democratisch en Vlaams. CD&V is een ideeënpartij waarin de “mens” centraal staat, en de inhoud het haalt van de vorm.
Amadea
13 jaar geleden
In 2001 heeft de CVP haar naam gewijzigd in CD&V en de SP in SP.a

Beide wilden daarmee een breuk met het verleden aangeven en de vernieuwingen en hervormingen binnen hun partijen meer nadruk geven.

Want onder andere door de dioxine crisis tijdens de verkiezingen van 1999 waren beide partijen een groot deel van hun aanhang verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 'goede naam' waarin ze nooit slagen op te bouwen!