Bestaat er een gebruik in Japan waarbij men vroeger of nu ook nog de tanden zwart kleurde? Zo ja waarom dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met de 'versiering' van de tanden!

Het kleuren van tanden dient als versiering. Ook sommige bewoners van India, Vietnam en Thailand doen aan deze vorm van make-up. Behalve voor de versiering, gebruikt men de sirih ook als geneesmiddel.
Voor de kleurstof gebruikt men niet altijd dit goedje. De Bataks in Noord-Sumatra gebruiken badja, een op teer lijkende kleurstof die uit roet van verbrand hout gehaald wordt. Op Java maakt men de kleurstof uit zuur geworden kokosmelk, dat vermengd wordt met ijzervijlsel of roest. De Dayaks op Kalimantan maken een donkere kleurstof door bladeren van een variëteit van de peperplant fijn te wrijven en te mengen met de as van verbrand hout. De tanden worden er, samen met wat kalk, mee ingesmeerd en met behulp van bananenbladeren wordt het mengsel op zijn plaats gehouden. Na een dag worden de bladeren verwijderd en de tanden zijn en blijven lange tijd zwart...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vermits het over Japan gaat, denk ik dat dan het shintoïsme er voor iets tussen kan zitten. In tegenstelling tot westerse gebruiken is in het shinto wit de kleur van de rouw ipv zwart. Het zou dus een uiting van vreugde kunnen zijn.
Maar het is slechts een wilde gok.