Welke bloem staat symbool voor de dood?

Ik moet een kunstwerk maken en het onderwerp is 'kunstplant'.
Ik wil een kunstwerk maken met als boodschap, dat de tijd tikt, en dat de natuur uiteindelijk sterft. Maar bestaat er ook een bloem die symbool staat voor de dood, of voor tijd of iets in die richting?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (20)

een chrysant

Toegevoegd na 1 minuut:
ga maar eens kijken op een kerkhof dan zie je hoeveel chrysanten er in de vazen staan
de kleur geel staat ook voor kerkhof bloemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Goudsbloem staat symbool voor dood en verdriet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij de bron staat een website waarop je nog veel meer informatie kan vinden over bloemen en hun betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk even bij de bron (betekenis van bloemen).

Ik heb geen met dood / overlijden kunnen vinden, maar wat dacht je van deze:
Krokus - Misbruik me niet
Misbruik de natuur niet, want hij zal anders sterven.
Of misschien de Iris - Ik heb een boodschap voor jou (en daarna wat de Krokus betekent).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 mooie uitleg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk idee!+
Ik denk dat de zwarte roos er het dichtst bij komt, maar ik denk niet dat er een bloem voor de dood bestaat. Bloemen leven en kunnen volgens mij niet voor de dood staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar het leeft wel eerst en dan is het pas dood. Ik denk niet dat er ergens een bloem zal staan met de dood als betekenis. Er zijn vele bloemen op een begravenis, maar die hebben ook weer een betekenis, niet de dood. Meestal liefde of iets van we zullen je niet vergeten.
Wat mij betreft de koningslelie, omdat die vaak bij opbaringen wordt neergezet (vroeger maskeerde ie eventuele geurtjes).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus, klopt!
Rieneke1
13 jaar geleden
idd een echte grafbloem, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja heel goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, ik dacht ook meteen aan een lelie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was ook mijn gedachten.
Vanaf de Romeinse tijd wordt de roos ook geassocieerd met de dood. Sinds de 1e eeuw na Chr. is het rozenfeest 'Rosalia' bij de Romeinen bekend en werd tussen 11 mei en 15 juli gevierd. Het gebruik bestaat in Italië nog op Pinksterzondag (domenica rosatz). Tijdens het Romeinse feest ‘Rosaria’ werden rozenblaadjes op de graven gestrooid als teken voor het eeuwige leven. De roos komt op veel grafmonumenten en in rouwadvertenties voor met een gebroken steel, als symbool van een afgebroken leven en vergankelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt er maar net aan waar die persoon van hield die overleden is.daar ga je meestal vanuit en schenkt die bloemen als laatste eer.vroeger werd er veel gebruik gemaakt van aaronskelken,grote witte bloem,lijkt op de calla.rozen doen t ook goed op n begrafenis.chrysanten leggen ze meestal op n graf omdat dat n sterke bloem is en goed tegen alle weertypen kan en er ook veel soorten en kleuren van zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In grafstukken en op condoleancekaarten zie je vaak Aaronskelken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van oudsher is de Aronskelk de bloem die met de dood geassocieerd wordt.
Van vingerhoedskruid echter ga je dood als je daar ook maar een beetje van eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk gelijk aan klaprozen.
toen ik kind was dacht ik dat deze bloemen alleen groeide op grond waar bloed had gevloeid.
vooral slachtvelden uit eerste en tweede wereldoorlog stonden er vol mee in mijn beleving

Toegevoegd na 6 minuten:
directe verwijzing naar symboliek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's een logische, maar verkeerde associatie. Klaprozen komen op op plekken die net kaalgeslagen of omgewoeld zijn, dus tijdens en na WO1 kreeg de klaproos veel ruimte.
Op 11 november zie je ook veel 'poppies' opduiken tijdens de herdenkingsdag.
Dat de bloemen bloedrood zijn is wel toepasselijk in jouw associatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat er in de jeugd inslijt krijg je op leeftijd niet meer gepolijst
In Oost-Azië is de Lycoris-plant een doodsbloem, groeit blijkbaar vlakbij graven en zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor mij persoonlijk een paardebloem
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zo de zaadjes ziet uitvliegen, overigens een leuke plaatje, denk ik eerder aan nieuw leven.
Annswers
13 jaar geleden
Ik vind het wel mooi dat jij dat zegt KirstenWind!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..maar je kan ook zien als symbool van overleven en afsterven dus ergens heb je gelijk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook niet echt een fleurige bloem.. terwijl het wel mooi nieuw leven zaait.. net als de dood het is niet leuk, maar geliefde en vrienden waaien verder op de wind van het leven..
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat wel een heel mooi symbolische, prachtig!
Hij wordt ook wel eens genoemd als symbool voor zon (als ie nog geel is), maan (als ie een witte bol is) en sterren (als je ze uitblaast).
Zwarte Lelie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een zwarte roos, die staat voor rauw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rode rozen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De symboliek van bloemen is overal ter wereld weer anders. De betekenis van een witte lelie is hier (door prins Bernhard) met de veteranen verbonden. In Spanje staat deze bloem voor de dood en wordt gebruikt als grafbloem, zij staat als symbool voor de nagel in het kruis.
De aronskelk staat in Nederland bekend als grafbloem. omdat hij op de staf van Aaron lijkt. In Portugal is deze bloem symbool voor het hart van het huwelijk en staat daarom vaak centraal in het midden van een bruidsboeket.
In de middeleeuwen stond ze symbool voor Maria.
de chrysant staat in Japan voor het licht, de onsterfelijkheid. In de westerse cultuur zie je haar veel terug op begraafplaatsen als symbool voor vergankelijkeid.
In veel landen staat de goudsbloem bekend als grafbloem. In Duitsland heet zij zels "Totenblume".
De lathyrus is het symbool voor vriendschap maar ook als vaarwel.
Een geknakte roos staat symbool voor een afgebroken leven, rozen staan in het algemeen symbool voor liefde.
Vergeet- me- niet, de naam van een bosje vergeet-me niet sttat symbool voor 'voor altijd in jouw gedachten', er spreekt ook hoop uit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je op mijn bronnen klikt, zie je duidelijke uitleg van alle bloemen en hun symboliek, en ook niet geheel onbelangrijk omdat het een kunstwerk betreft, foto`s van alle bloemen.
13 jaar geleden
Weet niet of je er wat aan hebt maar lelies zie je veel in rouwboeketten.....
13 jaar geleden
kijk niet naar alle andere antwoorden want zij hebben het allemaal mis.
Ik heb het juiste antwoord (zoals altijd!):
De anjer!

Ik ga je zeggen waarom:
Wie waren on-af-schei-de-lijk?
Prins Bernard en zijn anjer!
Wie leeft niet meer?
Prins Bernard!
Wat is er met hem de kist ingegaan?
Zijn anjer!
Welke bloem staat dus symbool voor de dood?
De anjer!
Simpel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aronskelk, chrysant staat vaak bij het graf omdat die lang houdbaar blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zonnebloem :-)