Omdat Willem frans sprak, dat was de hoftaal. Nederland was maar n stukje bij Frankrijk . Iedereen die ïets was"sprak frans
anneliez
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat de goedeman geen woord nederlands sprak, van daar het: Mon dieu, mon dieu enz... Misschien sprak ie er weleen paar,maar op dat moment dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, frans was de hoftaal. Willen v Oranje zijn lijfspreuk was ook in het frans -->
De lijfspreuk van de prins was Je maintiendrai (Ik zal handhaven). Aan het eind van zijn leven breidde de prins deze uit: Je maintiendrai l'honneur, la foy, la loi de Dieu, du Roy, de mes amis et moy (Ik zal de eer, het geloof en de wet van God, van de koning, van mijn vrienden en mij handhaven).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het gezegde dat zijn laatste minuten paste toevallig in het Frans was. Had hij dit gezegde voor het eerst in het Engels gehoord, dat waren zijn laatste woorden Engels geweest.

Zijn laatste woorden:

Mon Dieu, mon Dieu, ayez pitié de moi et de ce pauvre peuple, wat wordt vertaald als: "Mijn God, Mijn God, heb medelijden met mij en met dit arme volk".

Toegevoegd na 30 seconden:
Klopt niet. Hij sprak geen Nederlands, maar Frans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Willem groeide op bij keizer Karel V in Brussel
en hij leerde de Franse taal.