In de wereld draait het altijd om ''Ik'', het is de drijfveer achter alles wat de mens heeft bereikt.

Maar dat is toch niet slecht? Ik bedoel, de reden dat ik samenwerk met anderen is omdat IK er blij van wordt en IK er meer door bereik dan wanneer ik alleen werk. IK geef om anderen omdat IK ze belangrijk vind, IK geef aan goede doelen om gemoedsrust voor MIJZELF te bewerkstelligen, IK heb een relatie omdat IK om iemand geef en IK niet alleen oud wil worden, etc.

Vrijwel alles wat de mens doet is om ''IK'', niemand doet iets om iemand anders. Moeder Theresa wilde in de hemel belanden, Ghandi was bang om in een verscheurd land te wonen. Mensen nemen kinderen om hun gedachtengoed voort te zetten of om niet alleen te eindigen, reddingswerkers en hulporganisaties doen hun werk omdat het ze goed doet voelen, omdat ze zo wellicht gemoedsrust of erkenning verkrijgen.

Nogmaals, daar is helemaal niets mis mee.

Met betrekking tot geloof, ik denk dat geloof een houvast is voor heel veel mensen die in een diepe put zitten over de hele wereld, of dat nu een prostituee in Rusland is of een moeder wiens gehele familie is omgekomen bij een bombardement in Afghanistan. Het geloof biedt houvast in moeilijke tijden en biedt samenhang tussen verschillende volkeren en generaties over de hele wereld. Hoewel ik niet gelovig ben, vind ik het wel prachtig en hoop ik echt uit de grond van mijn hart dat men deze mensen zonder enige vorm van houvast of die werkelijk moederziel alleen op de wereld zijn, dit kleine sprankje hoop niet ontnemen door een obsessieve overtuiging om te bewijzen dat geloof achterlijk is en God een mythe is.

Just my 2 cents...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In de westerse cultuur wel. Bij onze Marokkanen weer veel minder. Ik voel me goed met geld, het geeft mij het gevoel van vrijheid. Dat zal niet voor iedereen gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou moet ik zeggen dat ik veel Marokkanen toch in patserbinkie bakken en met bling bling zie, maar dat zal dan wel aan mij liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maakt dat ze gelukkig, denk je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, mar dat denken ze wel net als westerlingen dus niks anders
In mijn wereld draait het niet om ik, maar dat is ongetwijfeld per persoon verschillend. Geld is niet iets waar ik me beter door ga voelen maar het is wel handig om te hebben. Geloof heb ik helemaal niks mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het draait allemaal om ik. Maar dan is het wel de ik die juicht als er gescoord wordt of juist niet.

Geld en geloof zijn onderdelen om je juist niet gelukkig bij te voelen. Geld en geloof zijn de oorlogsmakers en de reden waarom mensen anderen voornamelijk pijn doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de psychologie wordt af en toe stevig gediscussieerd over de vraag of echt altruïsme - inzet voor anderen zonder enig eigenbelang - wel bestaat.
Goed doen voor anderen kan op vele manieren in je eigen voordeel zijn. Je kunt mensen helpen om een goeie indruk te maken, zodat ze later misschien iets terug doen (vanwege het wederkerigheidsprincipe werkt dit geheid), of om je reputatie of zelfs je ego op te krikken.

Geld is prettig om er genoeg van te hebben.
Maar er is veel ellende en ontevredenheid en dus lijden, vanwege dat geld.
Het is niet een algemene voorwaarde om je goed bij te voelen.

Geloof, daar heb ik niets mee. En toch voel ik me heel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn wereld draait het niet om "ik".
Veel geld verdienen is mijn wens, maar alleen om anderen mee te helpen. Dat geeft mij een kick.
Geloof helpt om je leven te accepteren zoals het is en zorgen te minderen.

Het leven draait om alles waar JIJ waarde aan hecht. ;)
Bij iedereen kan het verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wereld draait om de chaos van ons allemaal. Geld is mooi meegenomen, en geloof schept vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld maakt niet gelukkig , maar gelukkig is het er . Bijna alles draait op (om) geld , dat is al heel erg lang zo, en dat zal ook wel zo blijven . Voor diegene die met geld kunnen smijten draait het vaak om ik ! Zou er geen geloof meer zijn , dan het geweten nog een tijdje een rol spelen , en dan werd het echt een zootje . Het geloof (welk dan ook)houd de zaak in het gareel , bij het ene geloof wat meer , bij het andere wat minder .