Françoise Dolto was een Frans kinderarts en psychoanalyticus. Ze werkte met onder anderen de Franse psychiater Jacques Lacan en staat bekend om haar psychotherapeutisch werk met kinderen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Praat mét kinderen en niet over kinderen, was één van de adviezen van Dolto.
-----------------------------------------------------------------------

Francoise Dolto was een Frans kinderarts en psychoanalyticus.
Zij staat bekend om haar psychotherapeutisch werk met kinderen.

Haar pedagogische nalatenschap bevat een onwaarschijnlijke rijkdom voor één-op-één contacten met (soms zeer jonge) kinderen, maar ook voor meer gemeenschapsgerichte opvoedingsinitiatieven.

Dolto interesseert zich in haar consultaties voor kinderen niet alleen in medische problemen maar ook in zaken als bedplassen. Zo groeit haar visie.
Ze focust op de band tussen moeder en kind en de belangrijke positie van de vader, ontwikkelt ideeën over de adolescentie en over de meerwaarde van opvoeding delen met anderen.

Ook de Maisons ouvertes die Dolto in 1979 in Parijs uit de grond stampte, inspireren vandaag nog steeds. In dit “open huis” kunnen kinderen jonger ...etc. Ook toekomstige ouders kunnen er terecht.