Wat is het verband tussen de Industriële Revolutie en WO1?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De industriële revolutie had ook een wapenwedloop tot gevolg
Het waren de machtige grote landen die graag nog groter en sterker wilden worden. Zij probeerden - alleen al uit trots op het eigen volk en cultuur - koloniën te verwerven en een groot leger en vloot op te bouwen. Dit gold speciaal voor Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland.
http://www.blikopdewereld.nl/blog/4118-oorzaken-en-gevolgen-eerste-wereldoorlog

Antwoorden (1)

In de periode voor de eerste wereldoorlog maakte de industriële revolutie het mogelijk door de technische ontwikkelingen nieuwe en zwaardere wapens te ontwerpen en te fabriceren en een bewapeningswedloop, de race om de beste wapens te hebben, werd in gang gezet.
Verschillende landen moesten tegelijkertijd op zoek naar olie, staal en steenkool, maar ook naar grotere voedselvoorraden om de gestaag groeiende bevolking te kunnen voeden. De industriële revolutie leidde ook tot overcapaciteit en afzetproblemen. Kolonialisme nam een hoge vlucht.
De opkomst van Duitsland in 1870 als industriële en militaire grootmacht verstoorde het machtsevenwicht in Europa. De opkomst als grootmacht begon al onder Keizer Wilhelm I en Bismarck. Wilhelm I werd in 1888 opgevolgd door Keizer Wilhelm II. Er ontstonden grote botsingen tussen Wilhelm II en Groot-Brittannië over de uitbreiding en opbouw van de Duitse oorlogsvloot. Groot-Brittannië wilde heer en meester blijven over de wereldzeeën.
Deze uiteindelijke agressieve, expansionistische strategie van keizer Wilhelm II was een belangrijke aanleiding voor de Eerste Wereldoorlog.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het zijn de technische ontwikkelingen tijdens de industriële revolutie die de wapenwedloop hebben ontketend en uiteindelijk via een kettingreactie resulteerde in een wereldoorlog