Kan iedereen goed tekenen, als je maar genoeg oefent?

Ik wil heel graag goed kunnen tekenen, alleen kan ik dit totaal niet. Kan iedereen goed tekenen, als je maar genoeg oefent, of is het echt een talent dat je moet hebben?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.9K
Ritsuka
7 jaar geleden
blijven oefenen, en probeer tutorials enzo te volgen. Je kunt wel aanleg hebben voor iets, maar de echt goede tekenaars hebben vooral heel hard gewerkt
Ritsuka
7 jaar geleden
http://abakkus.tumblr.com/post/92337353801

Antwoorden (6)

Er zijn technieken die je kunnen helpen om te leren tekenen. Bijvoorbeeld in perspectief leer je tekenen aan de hand van punten waar lijnen naar toe gaan. Bij portrettekenen maak je cirkels met hulplijnen die je aangeven waar de ogen en de mond moeten komen. Daarnaast is het naast techniek ook blijven oefenen. In de bron vind je al wat voorbeelden.

Toegevoegd na 49 seconden:
Je hebt dus niet per se talent nodig (helpt wel natuurlijk) maar gewoon veel doen en de technieken volgen.
7 jaar geleden
Het is hoofdzakelijk een talent,doch onder een goede begeleiding zoals bv een tekenacademie kan je toch veel bijleren.
7 jaar geleden
Het ligt er aan wát je wilt tekenen. technisch en bouwkundig tekenen is te leren.
Voor schilderen, portrettekenen e.d. heb je toch wel talent/inzicht nodig. Verder moet je fijne motoriek goed ontwikkeld zijn en visualiserend vermogen is ook niet onbelangrijk.
7 jaar geleden
Ik heb jarenlang tekenlessen gegeven op de basisschool aan kinderen van 11-12 jaar.
Het blijkt dat ieder kind kan tekenen, ieder op zijn eigen manier. Maar er moet wel plezier zijn en doorzettingsvermogen. Je moet er nooit van uitgaan dat anderen je tekeningen waarderen of zelfs maar mooi vinden. Het moet voortkomen uit het plezier wat je in de bezigheid zelf hebt. Dat je mogelijk na jaren oefenen en kijken, want dat is het belangrijkste, een bepaalde hoogte bereikt is dan mooi meegenomen en zullen langzaam de oh's en ah's gehoord worden. Dat moet echter niet het uitgangspunt zijn.

Mijn beste voorbeeld is een meisje, dat vond dat ze er niets van kon. Na enige keren bij mij op les te zijn geweest en ik haar had geprezen voor haar originaliteit, bloeide ze op en kreeg geloof in haar eigen werk. Jaren later kreeg ik van haar een uitnodiging bij de opening van haar mode-atelier. Ze ontwierp zelf kleding, maakte het ook en kreeg hoge onderscheidingen. Creatief als ze was, terwijl ze dit zelf niet wist, heeft ze iets prachtigs opgebouwd. Ze zei tegen mij bij de opening, dat ik haar net dat duwtje in de goede richting had gegeven. Het geloof in zichzelf.

Zoek dus een leraar op, een groeps-tekenles of iets van dien aard. Je zult versteld staan over je kunnen.
7 jaar geleden
Tekentechniek kan iedereen leren en oefening baart zeker kunst. Je moet er ruimtelijk inzicht voor hebben en een goed gevoel voor verhoudingen en dan kan je ook goed natekenen. Het beste is om er een geoefend oog naar te laten kijken van een docent of professioneel tekenaar, die het zelf ook geleerd heeft. Deze kan je op jouw fouten wijzen en er de vinger opleggen....zelf zie je die in het begin niet. Techniek moet namelijk bijgebracht worden.

Voor een vrije compositie moet je echter wél talent hebben en een stel creatieve hersenen. Al teken je technisch nog zo goed, zie ze dan maar eens op een papier neer te zetten op een creatieve manier....het zal zelden echt goed worden. Dit zal dan toeval zijn maar geen kennis of kunde. Ben je echter creatief , dan heb je wel het inzicht en is hetgeen je tekent ook technisch goed en kan er een echt goede tekening zijn ontstaan.

Tekenen hoeft echter niet altijd direct goed te zijn...het is het neerzetten van emoties!
Als ik naar sommige cartoonisten kijk, kan iedereen dit tekenen. Het gaat daar om hetgeen is getekend en niet hoe goed of perfect. Het gaat erom een eigen stijl te ontwikkelen. Al zou je iets tekenen waarvan je zelf geen idee hebt wat het voor moet stellen, kan de compositie toch erg goed zijn en zullen mensen er voor blijven staan om het te proberen te doorgronden. Iets kan je raken in een tekening, terwijl je geen idee hebt wat het is! Dit alleen al kunnen mensen erg goed vinden ook al stelt de tekening zelf in jouw ogen niets voor.

Kunst is iets wat eigen gevoel betreft. Wat jij slecht vindt kan een ander erg goed vinden. Veel oefenen is altijd goed en geeft inzicht in je eigen kunnen. Hoofdzaak is dat je aan je emoties toegeeft en dan maakt het toch niet uit of het er goed uitziet?
Techniek kan je altijd leren. Je moet echter dan wel met veel geduld oefenen tot je het onder de knie hebt.
7 jaar geleden
De basisaanleg voor tekenen is inderdaad biologisch van aard, ligt dus vast in de hersenen. Maar of die aanleg tot uiting komt, is ook afhankelijk van de omgeving: oefening en opvoeding. Iemand die een redelijke biologisch aanleg heeft voor tekenen, kan heel goed worden door te oefenen. En bij iemand die een heel goede biologische aanleg heeft, kan dat nooit tot uiting komen omdat diegene nooit een tekening maakt. Maar zonder enige biologische aanleg is de kans dat je ooit goed leert tekenen klein. Kortom als er een creatief familielid hebt, is de kans groot dat je er goed in wordt, na veel geoefend te hebben. Oefening baart kunst,
Michelle