Wat is de connectie tussen het beeld van Jezus de Verlosser in Rio de Janeiro en het gelijksoortige beeld in Lissabon?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Het standbeeld in Lissabon (voltooid in 1959) is gebaseerd op het beroemde beeld dat in Rio de Janeiro (gereed in 1931) staat. Het verschil is dat het beeld in Lissabon op vier enorme zuilen staat, die de windrichtingen voorstellen.
Amadea
7 jaar geleden
Tijdens een bezoek in 1934 aan de stad Rio de Janeiro werd de kardinaal-patriarch van Lissabon, Dom Manuel Gonçalves Cerejeira, geïnspireerd om net zo’n beeld in Lissabon te laten oprichten. Het idee werd met groot enthousiasme onthaald door de bisschoppen van Portugal.

De bouw van het monument werd goedgekeurd op een Portugese episcopaatconferentie gehouden in Fátima op 20 april 1940 als een pleidooi tot God om Portugal buiten de Tweede Wereldoorlog te houden. In 1941 werd het land waarop het beeld gebouwd zou worden verkregen, maar de bouw startte pas in 1949.
Antoni