hebben sommige kleuren te maken met het christendom?

Want terwijl ik een shirt aan het ontwerpen was kwam ik op het idee om een shirt met wit en goudkleur te maken en dit klinkt misschien gek(ik wou het voor de zekerheid toch maar weten) maar zou het erg zijn als ik daar aan werk terwijl die kleuren samen iets betekenen in het christendom
(Als dit dom klinkt negeer het dan maar gewoon)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
erotisi
7 jaar geleden
De kleur voor Pasen is geel. Dit komt omdat geel geassocieerd wordt met zon, licht, leven en lente.http://www.tuindorpkerk.nl/vieringen/liturgie/39-kleuren-en-symboliek-in-de-christelijke-kerk
Amadea
7 jaar geleden
Er zijn kleuren van het kerkelijk jaar, maar dat zijn geen speciale kleuren. Groen is net zo goed de kleur van gras, en wit de kleur van sneeuw. Je kunt niet zeggen dat bepaalde kleuren specifiek met het christendom te maken hebben.
Antoni
7 jaar geleden
@erotisi, je link werkt niet. Deze wel: http://www.tuindorpkerk.nl/vieringen/liturgie/39-kleuren-en-symboliek-in-de-christelijke-kerk Duidelijke en overzichtelijke website, overigens!
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Goud en wit is dat niet wat de paus draagt? Misschien dat die kleur combi iets zou betekenen als je een (soep)jurk met mijter voor mannen ontwerpt. Maar als gewoon t'shirt zit je wel safe.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke bedankt allemaal

Antwoorden (3)

Zelf ben ik christen en voor zover ik weet hebben die kleuren samen geen betekenis in het christendom. Je hebt wel kleuren om verschillende perioden in het jaar aan te duiden (o.a. groen als basiskleur, zwart tijdens goede vrijdag en wit met Pasen). Je kunt dus gewoon iets ontwerpen met de kleuren wit en goud erin.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt
Jawel , dat wil zeggen dat de katholieke kerk veel met paars doet. Of dit officieel is, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Maar het impliceert niet dat paars een christelijk kleur zou zijn.
Ik heb mij een tijdje geleden verdiept in uitvaarten, hier kwam ik alleen tegen dat een christelijke uitvaart (vroeger) in verschillende rangen werden verdeeld. Bij verschillende bedragen die je hiervoor betaalde kreeg je een "luxere" uitvaart. Dit hield dan in dat de pastoor (corrigeer me als dit fout is) wit droeg. Hoe luxer de uitvaart, hoe meer gouden details er op zijn kleding waren geborduurd. Hieraan vast zat verder geen betekenis. De kleuren paars en groen hebben wel betekenis, dit komt geloof ik voor in de kerstperiode.