wat is de oorsprong en nut van een carnavalssteek?

Ik bedoel hier die muts met punten en zo'n joekel van kippenveer erop

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Een steek hoort van oorsprong bij een officieel tenue. Vanuit de historie bezien, droegen die mensen die een hogere officiële functie hadden in het leger, bij de regering of bij het koninklijk gezelschap hoorden een steek op het hoofd. Vroeger droeg een minister ook hier een steek en je ziet ze ook nog op Prinsjesdag naast de Gouden Koets meelopen op de hoofden van de lakeien.

De carnavalssteek dient er dan ook voor om aan te geven wie tot het gezelschap van de Prins behoort.

Toegevoegd na 5 minuten:
De grote veer geeft aan dat het niet te serieus moet worden genomen omdat carnaval toch een groot verkleedfeest is en daarom is het aangepast om extra te versieren.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een steek is een driekantige hoed. De naam ervan is waarschijnlijk te verklaren door de punten die uitsteken. Rond 1700 ging men de mannenhoed aan drie kanten opslaan en zo ontstond de ‘tricorne’ of driekantige steek. Aanvankelijk alleen door de elite gedragen, zodat deze zich onderscheidde van de lagere standen die gewone hoeden droegen.

De steek maakte vroeger vaak deel uit van het militaire uniform, en wordt tegenwoordig nog gedragen door de kerkbaljuw van sommige rooms-katholieke kerken. Op Prinsjesdag draagt de koetsier van de Gouden Koets (de komende jaren een vervangende koets) een steek.

Tegenwoordig worden steken ook wel eens gedragen tijdens carnaval, vooral om aan te geven dat de drager bij de prins/prinses hoort.

Een steek wordt dus gedragen om aan te geven dat men tot een (quasi) hogere klasse behoort, dan wel een belangrijke functie voor een (quasi) koninklijk familielid heeft.

Toegevoegd na 18 minuten:
Een prins is tijdens carnaval een vooraanstaand persoon en moet daarom boven zijn 'onderdanen' uitsteken. Met de lange veren op zijn hoed lukt dat prima.
Een veer gaf al in de Middeleeuwen belangrijkheid aan. Iemand die tot ridder was geslagen, mocht vanaf dat moment een veer (of pluim) gaan dragen.

Niet alle prinsen hebben evenveel en dezelfde soort veren. De
prins van De Tempeleers in Maastricht, bijvoorbeeld, draagt géén veer. Maar die van Venlo heeft er vier. De prinsen van Aken en Keulen hebben er zelfs vijf. Met die uitgebreide verentooi in Keulen is de prinselijke verentraditie begonnen. Daar ontstond begin 19e eeuw de voorloper van carnaval zoals wij dat nu kennen.

De prins was aanvankelijk een Held Carnaval, die een gouden kroon met pauwenveren (symbool van onsterfelijkheid) droeg. Met vier geverfde veren onderscheidde de prins zich van zijn 'raadsleden'. Ze waren in de narrenkleuren rood, geel en groen, plus een extra witte veer die in combinatie met de rode stond voor de kleuren van de stad Keulen. De Keulse prins krijgt nu voor de optocht bij die vier veren nog een vijfde ongekleurde fazantenveer uit de muts van de president.

[Bron: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/auto-vervoer/carnaval ].
Amadea