In welke landen en bij welke nationale/religieuze en of bijzondere gelegenheden en/of feestelijkheden verstuurd men elkaar kaartjes?

In Nederland is het vrij gebruikelijk om elkaar prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar te wensen, veelal in de vorm van een kaartje (en steeds vaker via de e-mail?)

Maar doen ze dat in alle christelijke landen? En doen ze dergelijke dingen ook in islamitische landen of om andere religieuze of nationale feestelijkheden of gedenkingen?

En in Nederland stuur je een kaartje als iemand jarig is of bij geboorte huwelijk. Doen ze dat bijv. in China ook of in Kenya?

Picture for question
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet in Indonesie. Daar wordt wel Kerst gevierd, (door de christenen en door de commercie) maar geen kerstkaarten.
Het postsysteem werkt daar ook niet goed genoeg voor. De meerderheid van de mensen heeft geen brievenbus en velen zelfs geen duidelijk adres.
Wel worden heel veel smsjes en berichten in de social media verstuurd op eerste kerstdag zelf. Ze hebben een stap overgeslagen zeg maar.

Antwoorden (1)

In elk geval: Met Kerstmis in het verenigd koninkrijk en veel van haar voormalige gebiedsdelen: Canada, VS, Australie, Nieuw-Zeeland etcetera. Ook in de Scandinavische landen waar kerstmis nog de oudnoorse naam Jul draagt. In Nederland, Belgie, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk en Italie ook gebruikelijk, hoewel daar altijd minder kaarten verstuurd en ontvangen werden/worden dan in de Angelsaksische landen. Over Spanje weet ik niets te melden. Van collega' s uit Spanje, Turkije, Japan en Mexico wel eens een kerstkaart gekregen, maar waarschijnlijk meer omdat men in hetzelfde circuit zat en door de westerse cultuur was beinvloed; ik denk niet dat het daar zo in de cultuur is verankerd.. In Zuid-Amerika is het versturen van kaarten per land nogal wisselend; van Chili en Argentinie weet ik dat het daar gebeurt (maar in die landen woont dan ook een relatief groot aantal mensen van Britse, Duitse en Italiaanse afkomst). Vele landen in zuid- en zuidoost-Azie doen niet aan Kerstmis; ergo ook geen tot weinig kaarten. In enkele landen is Pasen een belangrijker feest dan Kerstmis, dus worden juist dan kaarten of cadeautjes gestuurd.

Verjaardagskaarten zijn behoorlijk universeel, al stuurt men in vele landen (Griekenland, Turkije) veelal een klein cadeautje over de post (soms als voorproefje van wat men bij het verjaardagsbezoek ontvangt-- maar zie de opmerking hieraansluitend).
In een aantal Christelijke landen zoals Polen, Rusland en Griekenland is iemands naamdag (de feestdag van de Heilige waarnaar men veelal is genoemd) belangrijker dan de verjaardag; en dan stuurt men een kaart of cadeautje.

Het sturen van kaartjes ter gelegenheid van nationale feestdagen is me onbekend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat betreft China en Kenya )als voorbeeld) niets te melden. In veel landen zal de postdienst niet zodanig ontwikkeld zijn dat kaartjes sturen zinvol is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Als ik me goed herinner woon je in Griekenland, ze sturen daar dus wel 'naamkaartjes', maar is het daar ook gewoon om kerstkaarten te versturen?
Het is toch een redelijk christelijk land dacht ik?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, tenzij onder de veelal Britse expats die hier wonen. En inderdaad Griekenland is (Orthodox) Christelijk, hun geloof lijkt erg op het katholieke, met sterke verering van de maagd Maria (hier de Moeder Gods of Allerheiligste genoemd) en vele heiligen. De mensn zijn helenaal niet fanatiek christelijk. Er wordt veelvuldig, maar kort, naar de kerk gegaan: Men loopt tijdens de lange kerkdienst even binnen, steekt een kaarsje op, spreekt fluisterend een gebed uit en vertrekt weer. Natuurlijk is het met hoogtijdagen anders, zoals Kerstmis en vooral Pasen. Dan zit de kerk bomvol en staan we met de rest van dorp voor de kerk. Wij zijn zelf niet christelijk, maar 'de kerk' is veel meer dan in Nederland een sociaal gebeuren en als zodanig nemen we daaraan deel.