Moet op een schilderij de datum waarop je ermee begon of wanneer je bent geëindigd?

Ik schilder en teken al jaren, maar besef nu pas dat ik er nooit iets officieels aan heb gebonden qua data.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
ronron1212
9 jaar geleden
dat beëindiging met de naam van je zelf
paulus811
9 jaar geleden
Op de meeste schilderijen zie ik alleen een jaartal, geen datum.

Het beste antwoord

Gewoonlijk zet men alleen het jaar van afronding op een schilderij, niet de volledige datum.

Het jaar wordt daarnaast meestal vermeld zonder de eerste twee cijfers van het jaartal. 2015 wordt dan '15.
Antoni
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het moet niet, maar de dag waarop het schilderij gereed kwam is de normaal gesproken datum die bij de signatuur wordt gezet.
Amadea
9 jaar geleden
Gebruikelijk is om de datum onder de signatuur te zetten. En die wordt gezet als de schilder zijn werk 'af' vindt. "Zo moest het worden, dit is mijn geesteskind."
En de datum hoort bij dát moment, want een kunstenaar staat niet stil, zijn stijl ontwikkelt zich. NU is DIT zijn schepping.