Waarom was het moeilijk voor de levenden de doden te aanschouwen in de Griekse mythologie?

Ik las laatst in mijn Grieks handboek een tekst waarin de moeder van Odysseus uit de onderwereld met Odysseus die levend in de onderwereld is afgedaald. Echter, de moeder zei: 'Mijn kind, hoe ben je hierheen gekomen? Je bent nog in leven! Want het is lastig voor de levenden dit te aanschouwen!', mijn vraag is dus: waarom is dit lastig?

Toegevoegd na 1 minuut:
Excuus, met Odysseus PRAAT die levend in de onderwereld is afgedaald. :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het was lastig zo niet onmogelijk levend de Styx over te komen, Charoon zal je niet (levend) helpen. Daarnaast heb je te dealen met Cerberus, de driekoppige hond, die de onderwereld bewaakte, voorwaar geen sinecure. Slechts enkelingen is het gelukt de onderwereld levend te betreden én er weer levend uit te komen: Odysseus, Aeneas, Herakles en Orpheus. Nou, dat zijn niet de minsten, dus je begrijpt, de onderwereld was niet bedoeld voor levenden om te aanschouwen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi en bondig antwoord. +
Erna55
9 jaar geleden
+, helder.