Ik verwacht niet dat veel Fransen het zeggen.

'Oh la la' kan volgens mij verbazing uitdrukken, zowel positief als negatief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een uitroep van verbazing - positief of negatief , en soms ook met een pikante connotatie. Vergelijk met het Amerikaanse Wow, Baby of het Italiaanse Mamma Mia!
In het Nederlands hebben er daar eigenlijk niet echt een vaste uitdrukking voor , we bedienen ons graag van andere talen wat dat betreft, en de mode is nogal veranderlijk. Het Franse Oelala is ons zeker niet ontgaan en is hier in bepaalde periodes veel gebruikt.
Goeimorgen ! met de nadruk op de oe kom je wel eens tegen, of ook wel Sodemieter. En zelfs Halleluja ! Er zijn natuurlijk legio variaties op te vinden. Wat je er mee bedoelt is altijd goed te horen aan de uitspraak , drie lettergrepen met de nadruk op de eerste, en soms nog een vierde - kleine- lettergreep er achteraan. De toon en vooral de gezichtsuitdrukking nemen elke twijfel weg over wat er precies wordt bedoeld.